Звіт про повторне відстеження результативності регуляторного акта -
постанови Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 № 1382
«Про затвердження технічного регламенту закритих джерел іонізуючого випромінювання»
1.Виконавець заходів з відстеження регуляторного акта
Заходи з відстеження результативності акта здійсненні Управлінням безпеки радіаційних технологій Держатомрегулювання.
2. Цілі прийняття регуляторного акта:
визначення основних вимог до закритих джерел іонізуючого випромінювання (далі ДІВ) щодо забезпечення радіаційного захисту персоналу та населення, навколишнього природного середовища від впливу іонізуючого випромінювання, а також процедури оцінки відповідності таких джерел установленим вимогам та порядок їх застосування;
адаптація нормативно-правових актів України в частині здійснення оцінки ДІВ до вимог нормативно-правових актів Європейського Союзу;
створення умов підвищення конкурентоспроможності продукції вітчизняного виробництва через ідентичність вимогам, чинним у Європейському Союзі, спрощення процедур взаємного визнання результатів робіт із оцінки відповідності та митного оформлення експортно-імпортних операцій;
зменшення втручання з боку державних органів контролю у виробничу діяльність суб’єктів господарювання.
3. Строк виконання заходів з відстеження
4. Тип відстеження: повторне.
5. Методи одержання результатів відстеження
Повторне відстеження результативності регуляторного акта здійснювалося:
соціологічним методом шляхом опитування суб’єктів діяльності що здійснюють діяльність з виробництва (постачання) закритих ДІВ щодо інформованості із затвердження Технічного регламенту та його застосування у добровільному порядку до 2012 року
6. Дані та припущення, на основі яких відстежувалась результативність, способи одержання даних
За результатами відстеження статистичним методом встановлено, що з метою запровадження Технічного регламенту виконуються такі заходи:
складено проект переліку національних стандартів, які в разі добровільного застосування є доказом відповідності джерел іонізуючого випромінювання вимогам Технічного регламенту;
оприлюднено на офіційному сайті Держатомрегулювання інформації про вжиті заходи, спрямовані на реалізацію Технічного регламенту;
надані документи до Держспоживстандарту щодо призначення органу з оцінки відповідності закритих джерел іонізуючого випромінювання вимогам Технічного регламенту;
Передбачається економія коштів виробників (постачальників) закритих ДІВ на здійснення сертифікаційних процедур (за рахунок їх спрощення, деталізації тощо), які можуть бути витрачені на підвищення рівня безпеки, усунення порушень законодавства, норм та правил з ядерної та радіаційної безпеки.
За результатами аналізу відстеження соціологічним методом, а саме шляхом опитування суб’єктів діяльності які здійснюють діяльність з виробництва (введення в обіг) закритих ДІВ встановлено що:
Загальна кількість ліцензіатів, що використовують закриті ДІВ | Кількість ліцензіатів, що були опитані | Кількість ліцензіатів, що були проінформовані | Кількість ліцензіатів, що не були проінформовані |
1054 | 100 | 97 | 3 |
Тобто з 100 опитаних суб’єктів тільки 3 не були поінформовані про затвердження Технічного регламенту. В порівнянні з результатами базового відстеження кількість непоінформованих ліцензіатів зменшилась на 10 ліцензіатів. Передбачається до впровадження регуляторного акта 100% поінформованість ліцензіатів.
Джерела отримання інформації: веб-сайт Держатомрегулювання, державні інспекції з ядерної та радіаційної безпеки Держатомрегулювання.
Технічний регламент застосовується суб’єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії у добровільному порядку до 2011 року включно, а з 2012 року обов’язково.
7. Кількісні та якісні значення показників результативності акта
Кількісними показниками результативності регуляторного акта є:
кількість суб'єктів господарювання, які використовують закриті ДІВ – приблизно 1054 Кількість суб’єктів господарювання буде збільшуватись в зв’язку з спрощенням процедури взаємного визнання результатів робіт із оцінки відповідності та відповідності її міжнародним вимогам;
розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання, пов'язаними з виконанням вимог регуляторного акта: кошти і час будуть економитись за рахунок того, що процедура оцінки відповідності, яку вони здійснювали і раніше, в Технічному регламенті чітко визначена, спрощена та відповідає міжнародним вимогам та вимогам ЄС;
рівень поінформованості суб'єктів господарювання з основних положень акта: інформування здійснюється шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Держатомрегулювання та проведення “гарячої лінії”, надання консультацій під час
здійснення ліцензування діяльності з виробництва радіонуклідних ДІВ тощо.
Якісними показниками результативності регуляторного акта є:
встановлення регулюючих вимог щодо виробництва (введення в обіг) закритих ДІВ, правил їх маркування, опису процедур вибору модулів оцінки відповідності та здійснення процедур підтвердження відповідності;
визначення основних вимог до закритих ДІВ щодо забезпечення радіаційного захисту персоналу та населення, навколишнього природного середовища від впливу іонізуючого випромінювання, а також процедури оцінки відповідності таких джерел установленим вимогам та порядок їх застосування;
8. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей.
Реалізації положень регуляторного акта здійснюється в два етапи:
1 етап – виконання заходів із запровадження Технічного регламенту та застосування суб’єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії Технічного регламенту у добровільному порядку до 2011 року включно;
2 етап – призначення Держспоживстандартом органу з оцінки відповідності закритих ДІВ вимогам Технічного регламенту та застосування суб’єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії Технічного регламенту з 2012 року в обов’язковому порядку.
Передбачаються наступні результати реалізації положень регуляторного акта:
підвищення конкурентоспроможності продукції вітчизняного виробництва через ідентичність вимогам, чинним у Європейському Союзі;
спрощення процедури взаємного визнання результатів робіт із оцінки відповідності закритих ДІВ та митного оформлення їх експортно-імпортних операцій;
зменшення втручання з боку державних органів контролю у виробничу діяльність суб’єктів господарювання у сфері використання ядерної енергії;
оптимізація фінансових витрат суб’єктів господарювання у сфері використання ядерної енергії на здійсненні сертифікаційних процедур (за рахунок їх спрощення, деталізації тощо), які можуть бути витрачені на підвищення рівня безпеки та збереженості закритих ДІВ.
забезпечення диференційованого підходу до закритих ДІВ в залежності від їх потенційної небезпеки шляхом встановлення п’яти категорій ДІВ, які відповідають міжнародним категоріям, що наведені в документі МАГАТЕ “Категоризації радіоактивних джерел”, № RS-G-1.9.
Заступник Голови Держатомрегулювання О. А. Макаровська