Звіт
про періодичне відстеження результативності регуляторного акта − постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1174 «Про затвердження критеріїв, за якими діяльність з використання джерел іонізуючого випромінювання звільняється від ліцензування»
1. Виконавець заходів з відстеження
Заходи з періодичного відстеження результативності регуляторного акта здійснені Управлінням радіаційної безпеки Держатомрегулювання України.
2. Цілі прийняття акта
Метою прийняття цього нормативно-правового акта є зменшення регуляторного тиску на користувачів джерел іонізуючого випромінювання (далі – ДІВ) шляхом звільнення від ліцензування діяльності з використання ДІВ з низьким рівнем потенційної небезпеки.
Це реалізується шляхом встановлення критеріїв звільнення від ліцензування діяльності з використання ДІВ (далі – Критерії). Ці Критерії є основою для формування Держатомрегулювання України переліку ДІВ, діяльність з використання яких звільняється від ліцензування. Крім того, Додатками 1 та 2 до регуляторного акта визначені рівні звільнення від регулюючого контролю радіоактивних матеріалів малих та великих кількостей.
3. Строк виконання заходів з відстеження
Заходи з періодичного відстеження результативності регуляторного акта здійснювались протягом місяця з 07.01.2019 по 07.02.2019.
4. Тип відстеження: періодичне.
5. Методи одержання результатів відстеження
Періодичне відстеження результативності регуляторного акта здійснювалося статистичним методом шляхом аналізу документів суб’єктів діяльності, що здійснюють діяльність з використання джерел іонізуючого випромінювання.
6. Дані та припущення, на основі яких відстежувалась результативність регуляторного акта, способи одержання даних
Результати періодичного відстеження статистичним методом показали, що встановлені цим регуляторним актом критерії є ефективною основою для формування переліку джерел іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких звільняється від ліцензування (далі –Перелік).
Протягом 2018 року Держатомрегулювання було розглянуто більше 15 типів джерел іонізуючого випромінювання, що відповідають критеріям звільнення та потребують включення до проекту Переліку. Крім того, суб’єктами діяльності активно застосовуються додатки 1 та 2 до Критеріїв для визначення можливості звільнення від регулюючого контролю радіонуклідних джерел іонізуючого випромінювання.
Результати аналізу періодичного відстеження статистичним методом:
Кількість звернень щодо звільнення від ліцензування діяльності з використання ДІВ |
Кількість заявлених типів ДІВ діяльність з використання яких звільняється від ліцензування (відповідають критеріям звільнення) |
Кількість заявлених типів ДІВ, діяльність з використання яких не звільняється від ліцензування (не відповідають критеріям звільнення) |
19 |
16 |
3 |
Аналіз результатів періодичного відстеження статистичним методом шляхом аналізу ліцензійних та звітних документів, що подаються суб’єктами діяльності, свідчить, що відсоток ліцензіатів, на які поширюється дія регуляторного акта, складає приблизно третину від загальної кількості ліцензіатів, які провадять діяльність з використання ДІВ.
7. Кількісні та якісні значення показників результативності акта.
Кількісними показниками результативності регуляторного акта є:
кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія акта щодо звільнення від ліцензування, складає приблизно 32% від загальної кількості власників ДІВ. Станом на 01.01.2019 кількість власників ДІВ складає 3 845, з них, відповідно до Критеріїв, звільнено від ліцензування 1 242 власники ДІВ;
кількість суб’єктів, на які поширюється дія акта, зростатиме за рахунок збільшення тенденції використання нових ДІВ, що відповідають критеріям звільнення;
розмір грошових коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами діяльності, пов’язаними з виконанням вимог акта, і надалі будуть зменшуватися у зв’язку з економією ресурсів шляхом звільнення від ліцензування ДІВ з низьким рівнем потенційної небезпеки;
рівень поінформованості суб’єктів діяльності з основних положень акта: інформування здійснюється шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Держатомрегулювання актуальних відомостей, письмових повідомлень зацікавлених установ та проведення «гарячої лінії».
Якісними показниками результативності регуляторного акта є:
зменшення регуляторного тиску на суб’єктів діяльності, які використовують джерела іонізуючого випромінювання, що мають низький рівень потенційної небезпеки, шляхом звільнення їх діяльності від ліцензування. Зменшено практично вдвічі, з часу базового відстеження результативності регуляторного акта (грудень 2011 р.), кількість суб’єктів діяльності, що використовують ДІВ з низьким рівнем потенційної небезпеки та потребують ліцензування провадження діяльності в стоматологічній практиці, в митній службі, в промисловості;
підвищення рівня радіаційної безпеки шляхом зосередження регулюючого контролю на об’єктах використання ДІВ з високим рівнем потенційної небезпеки.
8. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей.
З прийняттям цього регуляторного акта:
реалізовано положення статті 7 Закону України «Про дозвільну діяльність в сфері використання ядерної енергії» в частині затвердження критеріїв, за якими діяльність з використання ДІВ звільняється від ліцензування;
поліпшено ефективність ліцензування діяльності з використання ДІВ, що мають високий рівень потенційної небезпеки, шляхом економії ресурсів за рахунок зменшення часу, необхідного для ліцензування діяльності з використання ДІВ з низьким рівнем потенційної небезпеки.
З послідовною метою зменшення регулюючого тиску на суб’єктів, які провадять діяльність з використання ДІВ, за участі Держатомрегулювання, Комітетом Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, був доопрацьований та поданий до розгляду Верховною Радою України законопроект «Про внесення змін до деяких законів у сфері використання ядерної енергії» (реєстраційний № 5550-д від 21.05.2018), яким передбачено внесення змін до частини третьої статті 7 Закону України «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії», зокрема: «Від ліцензування звільняється діяльність, пов’язана з використанням джерел іонізуючого випромінювання, які відповідають критеріям звільнення, установленим Кабінетом Міністрів України».
Аналіз вигод і затрат реалізації регуляторного акта:
Суб’єкти |
Вигоди |
Затрати |
Суб’єкти діяльності в сфері використання ядерної енергії
|
зменшення регуляторного тиску на суб’єктів діяльності, що використовують ДІВ з низьким рівнем потенційної небезпеки, шляхом звільнення їх від ліцензування |
відсутні
|
Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки |
Підвищення ефективності ліцензування діяльності з використання ДІВ, що мають високий рівень потенційної небезпеки |
зменшення трудовитрат на ліцензування діяльності з використання ДІВ з низьким рівнем потенційної небезпеки |
Голова Г. ПЛАЧКОВ