Звіт про базове відстеження результативності наказу
Державної інспекції ядерного регулювання України від 10 червня 2020 року
№ 249 «Про затвердження Вимог до структури та змісту звіту з аналізу безпеки об’єктів, призначених для переробки радіоактивних відходів», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 серпня 2020 року
за № 788/35071
1. Виконавець заходів з відстеження регуляторного акта
Заходи з відстеження результативності акта здійснені Управлінням безпеки поводження з радіоактивними відходами Державної інспекції ядерного регулювання України.
2. Цілі прийняття регуляторного акта
Наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 10 червня 2020 року № 249 «Про затвердження Вимог до структури та змісту звіту з аналізу безпеки об’єктів, призначених для переробки радіоактивних відходів», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 серпня 2020 року за
№ 788/35071» (далі – НПА), встановлюються вимоги до структури та змісту звіту з аналізу безпеки (далі – ЗАБ) об’єктів, призначених для переробки радіоактивних відходів (далі – РАВ), який подається до Держатомрегулювання суб’єктами діяльності у сфері поводження з РАВ або експлуатуючими організаціями, що здійснюють діяльність на етапах життєвого циклу ядерних установок і сховищ для захоронення РАВ у складі комплекту документів для отримання документів дозвільного характеру на етапах життєвого циклу об’єктів з переробки РАВ.
Загальною метою безпеки при переробці РАВ є захист теперішніх та майбутніх поколінь людей і навколишнього природного середовища від негативного радіаційного впливу РАВ шляхом переведення РАВ у безпечний та стабільний стан.
НПА є обов’язковим для застосування усіма юридичними та фізичними особами, які проводять діяльність, пов’язану з вибором майданчика і проєктуванням, будівництвом і введенням в експлуатацію, експлуатацією об’єктів, призначених для переробки РАВ, виконання державної експертизи ядерної та радіаційної безпеки, погодження та затвердження цих ЗАБ.
Вимогами НПА встановлено, що не потребує перегляду ЗАБ об’єктів, призначених для переробки РАВ, раніше погоджених Держатомрегулюванням (до набрання чинності цього НПА).
3. Строк виконання заходів з відстеження
Заходи з базового відстеження результативності регуляторного акта здійснювались з 15 червня по 15 липня 2021 року.
4. Методи одержання результатів відстеження
Відстеження результативності регуляторного акта здійснювалось шляхом проведення відповідного аналізу результатів розгляду документів, які надаються суб’єктами господарювання у сфері поводження з РАВ або експлуатуючими організаціями, що здійснюють діяльність на етапах життєвого циклу ядерних установок і сховищ для захоронення РАВ для отримання ліцензій і окремих дозволів.
5. Дані та припущення, на основі яких відстежувалась результативність, способи одержання даних
Про результативність акта свідчить кількість отриманих позитивних рішень (висновків експертизи) щодо погодження ЗАБ об’єктів, призначених для переробки РАВ.
За результатами базового відстеження встановлено наступне.
Наразі дія НПА поширюється на 4 суб’єкта господарювання, проте їх кількість не обмежується.
У період базового відстеження результативності регуляторного акта на розгляд до Держатомрегулювання надійшли дві заяви від ДСП «ЦППРВ» разом документами, які обґрунтовують безпеку заявленої діяльності, щодо видачі окремого дозволу на виконання робіт з експериментальної дезактивації РАВ за допомогою об’єкта, призначеного для переробки РАВ (установки з дезактивації), який розміщений у зоні відчуження на майданчику сховища для захоронення РАВ -ПЗРВ «Буряківка», в рамках діючої у ДСП «ЦППРВ» ліцензії на право провадження діяльності з експлуатації сховищ для захоронення РАВ.
У складі заявлених документів з обґрунтування безпеки ДСП «ЦППРВ» було підготовлено і надано дві редакції ЗАБ для установки з дезактивації.
Перша редакція ЗАБ для установки дезактивації потребувала приведення її у відповідність до вимог нового НПА, тому Держатомрегулюванням було відмолено у видачі окремого дозволу ДСП «ЦППРВ».
Друга редакція ЗАБ для установки дезактивації в цілому відповідала вимогам НПА. Натомість, окремий дозвіл Держатомрегулюванням не було видано
ДСП «ЦППРВ» через наявність зауважень до програми проведення комплексних випробувань перед введенням в експлуатацію установки з дезактивації, відсутності у заявника в достатній кількості укомплектованого експлуатаційного персоналу тощо.
6. Кількісні та якісні значення показників результативності акта
Кількісними показниками результативності регуляторного акта буде:
- кількість отриманих від суб’єктів господарювання ЗАБ об’єктів, призначених для переробки РАВ;
- кількість отриманих позитивних рішень (висновків експертизи) щодо погодження ЗАБ об’єктів, призначених для переробки РАВ;
- витрати часу суб’єктами господарювання для підготовки ЗАБ об’єктів, призначених для переробки РАВ, у відповідності до вимог НПА.
Якісними показниками буде збільшення позитивних рішень (висновків експертизи) щодо погодження ЗАБ об’єктів, призначених для переробки РАВ.
7. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей
Реалізація регуляторного акта покращить якість складання суб’єктами господарювання у сфері поводження з РАВ або експлуатуючими організаціями, що здійснюють діяльність на етапах життєвого циклу ядерних установок і сховищ для захоронення РАВ, ЗАБ для об’єктів, призначених для переробки РАВ, які надаються до Держатомрегулювання для отримання документів дозвільного характеру на етапах життєвого циклу об’єктів, призначених для переробки РАВ.
Голова – Головний державний інспектор
з ядерної та радіаційної безпеки України Григорій ПЛАЧКОВ