ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту НПА
«Загальні вимоги до системи управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії»
1. Обґрунтування необхідності прийняття нормативно-правового акту
Відповідно до Конституції України до обов’язків держави належить забезпечення безпеки людини та навколишнього середовища. В тому числі це відноситься до гарантування безпеки використання на території України ядерних та радіаційних технологій.
Механізм державного регулювання використання цих технологій передбачає як оцінку безпеки самої технологій так і оцінку спроможності суб’єкта господарської діяльності розпоряджатися нею безпечним чином.
Основою оцінки спроможності суб’єкта господарської діяльності є аналіз його системи управління - аналіз того, які цілі у сфері безпеки він ставить перед собою, яким чином планує їх досягнути, та які ресурси може використовувати для цього.
Запропонований НПА визначає ряд критерії проведення оцінки, а саме:
- принципи, якими має керуватися суб’єкт господарської діяльності при визначенні цілей у сфері безпеки;
- принципи, якими має керуватися персонал суб’єкта господарської діяльності (принципи культури безпеки);
- елементи системи управління, які необхідні для планування, здійснення та контролю за здійсненням діяльності у відповідності до існуючих в державі вимог з безпеки та встановлених суб’єктом господарської діяльності цілей.
Зважаючи на унітарність принципів безпеки та елементів систем управління, що повинні гарантувати дотримання цих принципів, Держатомрегулювання пропонує визначити їх в документі, вимоги якого поширюватимуться на всіх суб’єктів господарської діяльності, які є суб'єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії відповідно до визначення Закону України «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії».
2. Мета і шляхи її досягнення
НПА розроблено відповідно до п.3 Розпорядженням КМУ від 03.08.2011 №736-р, пп. 3.20 Плану нормативного регулювання Держатомрегулювання на 2010 рік, а також з урахуванням рекомендації та пропозицій Місії МАГАТЕ щодо перевірки регулюючої діяльності у сфері використання ядерної енергії (IRRS-2008 та IRRS Follow up - 2010).
Метою НПА є створення умов за яких система управління будь-якого суб’єкта діяльності у сфері використання ядерної енергії здатна забезпечувати: визначення вимог безпеки, що стосуються його діяльності; контроль за їх дотриманням; постійне підвищення ефективності цього контролю; вжиття заходів для підвищення безпеки.
Для досягнення мети використано модель сталого розвитку викладену в ДСТУ ISO 9001-2008 «Системи управління якістю. Вимоги», а також документі МАГАТЕ GS-R-3 «Вимоги з безпеки. Система управлення для установок та діяльності».
Разом з визначенням загальних вимог існує потреба встановлення докладних вимог, пов’язаних зі специфікою чи складністю видів діяльності у сфері використання ядерної енергії, зокрема це стосується експлуатації ядерних установок та медичної сфери використання джерел іонізуючого випромінювання. Ці додаткові вимоги мають бути визначені в окремих НПА.
3. Правові аспекти
Нормативно-правовими актами, що стосуються розглянутих в проектах НПА питань є:
- Закон України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку”;
- Закон України “Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії”;
- Вимоги до програми забезпечення якості на всіх етапах життєвого циклу ядерних установок, затверджені Наказом Мінекобезпеки від 11.03.99 № 53;
- Загальні положення безпеки атомних станцій, затверджені Наказом Держатомрегулювання від 19.11.2007 № 162;
- Вимоги до програм забезпечення якості при перевезенні радіоактивних матеріалів, затверджені Наказом Держатомрегулювання від 25.07.2006 № 110;
- Вимоги до систем управління якістю проведення діагностичних та терапевтичних процедур з використанням джерел іонізуючого випромінювання, затверджені Наказом Держатомрегулювання від 03.10.2008 № 166.
Разом з набуттям чинності запропонованим НПА буде переглянуто нормативно-правовий акт “НП 306.5.02/3.017-99 Вимоги до програми забезпечення якості на всіх етапах життєвого циклу ядерних установок”.
Реалізація НПА не передбачає внесення змін чи перегляду інших чинних НПА Держатомрегулювання України та не скасовує їх вимоги.
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Прийняття НПА не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України. На практиці, запровадження моделі сталого розвитку (циклу Деминга) підвищує керованість та прозорість системи управління, а при тривалому застосуванні сприяє підвищенню ефективності виробництва та росту фінансових показників.
5. Позиція зацікавлених сторін
Проект НПА розіслано на погодження до Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Антимонопольного комітету України.
6. Регіональний аспект
Проект НПА не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
7. Запобігання корупції
У проекті НПА відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень. В документі відсутні вимоги про необхідність отримання суб’єктами діяльності погодження від третіх осіб чи залучення їх для виконання вимог цього документу.
8. Громадське обговорення
Для отримання відгуків громадськості проект НПА розміщено на веб-сайті Держатомрегулювання у рубриці «Громадське обговорення».
9. Позиція соціальних партнерів
НПА не вводить норми, що впливають на соціальний захист населення, забезпечення охорони праці чи інші правові відносини у трудовій сфері, не потребує погодження уповноважених представників від всеукраїнських профспілок, їх об'єднань та всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців.
10. Прогноз результатів
Досвід впровадження вимог ISO 9001-2008 «Системи управління якістю. Вимоги» та GS-R-3 «Вимоги з безпеки. Система управлення для установок та діяльності» в різних країнах неодноразово розглядався на національних та міжнародних конференціях. За висновками цих конференцій можна впевнено сказати, що впровадження запропонованих підходів сприяє підвищенню безпеки, чіткому визначенню відповідальності на виробництві та прозорості функціонування системи управління в цілому.
Основним критерієм оцінки ефективності впровадження НПА буде зменшення кількості порушень вимог безпеки та радіаційних аварій, пов’язаних із людськими та організаційними факторами.
Перший заступник Голови – Головний
державний інспектор з ядерної та
радіаційної безпеки України М.Х.Гашев