ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до наказу Держатомрегулювання України від 16.10.2006 № 162
"Про затвердження Вимог до періодичності та змісту звітів, що надаються ліцензіатами у сфері використання ядерної енергії"
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Нормативно-правовий акт розроблений відповідно до Законів України "Про поводження з радіоактивними відходами", "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії" та з метою врегулювання системи звітності у рамках здійснення окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Одним із засобів державного контролю за дотриманням норм і правил безпеки при здійсненні суб'єктами діяльності з використанням ядерної енергії є система звітності ліцензіатів.
Підготовка та надання звітів є для ліцензіатів засобом самооцінки ефективності забезпечення безпеки здійснення дозволеної діяльності, а для Держатомрегулювання засобом контролю дотримання ліцензіатом вимог законів, норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки.
Шляхом проведення оцінки звітних документів, що обґрунтовують безпеку, Держатомрегулювання України здійснює оцінку ступені безпеки об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, об'єктів уранодобувної та переробної промисловості тощо, з метою забезпечення дозвільної системи у сфері використання ядерної енергії, спрямованої на запобігання перевищенню допустимих норм опромінення людей і забруднення довкілля.
2. Цілі і завдання прийняття акта.
Нормативно-правовий акт спрямований на удосконалення системи звітності в частині, що стосується ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Мета прийняття нормативно-правового акта отримання від ліцензіатів, які здійснюють окремі види діяльність у сфері використання ядерної енергії, звітної інформації щодо дотримання вимог законів, норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки під час провадження ліцензованої діяльності.
3. Загальна характеристика та основні положення акта.
Нормативно-правовий акт належить до категорії - норми та правила з ядерної та радіаційної безпеки і встановлює вимоги до періодичності та змісту звітів, що надаються ліцензіатами у сфері використання ядерної енергії
Застосування дозвільної системи у сфері використання ядерної енергії обумовлено потенційною небезпекою опромінення людей і забруднення довкілля, тому необхідною умовою здійснення такої діяльності є отримання ліцензії органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
Одним із засобів державного контролю за дотриманням норм і правил безпеки при здійсненні суб'єктами діяльності з використанням ядерної енергії є система звітності ліцензіатів.
Підготовка та надання звітів ліцензіатами у сфері використання ядерної енергії є для них засобом самооцінки ефективності забезпечення безпеки здійснення діяльності, а для Держатомрегулювання засобом контролю дотримання ліцензіатом вимог законів, норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки.
На підставі аналізу звітної інформації Держатомрегулюванням проводиться оцінка стану радіаційної безпеки на підприємстві, безпеки провадження дозволеної діяльності та приймається рішення щодо необхідності застосування регулюючих заходів.
У нормативно-правовому акті встановлюються вимоги щодо періодичності, строків подання звітів та їх змісту, а також додаються форми таблиць, що рекомендуються використовувати для надання звітної інформації.
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері регулювання
У даній сфері регулювання суспільних відносин здійснюється у відповідності до наступних Законів України:
Об´єднана конвенція про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та про безпеку поводження з радіоактивними відходами, яка ратифікована Верховною Радою України;
Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку;
Про поводження з радіоактивними відходами;
Про захист людини від іонізуючих випромінювань;
Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання.
5. Фінансово-економічне обґрунтування.
Реалізація нормативно-правового акту не потребує додаткових матеріальних та інших втрат з державного бюджету.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття акта.
Позитивні соціально-економічні наслідки запровадження цього акта пов´язані з підвищенням ефективності функціонування системи звітності у рамках здійснення окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії, спрямованої на запобігання перевищенню допустимих норм опромінення людей і забруднення довкілля.
Голова Держатомрегулювання України О. А. МИКОЛАЙЧУК