ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до наказу Держатомрегулювання України
«Про внесення змін до Умов і вимог безпеки (ліцензійних умов) провадження діяльності з переробки, зберігання та захоронення радіоактивних відходів»
![endif]>![if>
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Наказ Держатомрегулювання України «Про внесення змін до Умов і вимог безпеки (ліцензійних умов) провадження діяльності з переробки, зберігання та захоронення радіоактивних відходів» (далі – НПА) підготовлено Держатомрегулюванням України з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до чинного законодавства, зокрема, до Закону України «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії», пункту 4 Положення про Державну інспекцію ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 403/2011, пунктів 4 і 9 «Плану заходів стосовно імплементації рекомендацій та пропозицій місії МАГАТЕ «Комплексний огляд регулюючої діяльності» IRRS», затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08 жовтня
2008 року № 1307-р «Про затвердження плану заходів стосовно імплементації рекомендацій та пропозицій місії МАГАТЕ «Комплексний огляд регулюючої діяльності» IRRS» (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2013 року № 751-р). Перегляд НПА та підготовка відповідних змін до цього документу визначено Планом нормативного регулювання Держатомрегулювання України на 2014 рік.
2. Мета і шляхи її досягнення
НПА спрямований на встановлення організаційних засад дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії, зокрема, у сфері поводження з радіоактивними відходами (далі – РАВ).
Цей НПА встановлює вимоги та умови безпеки (ліцензійні умови) провадження діяльності у сфері поводження з РАВ, а саме: діяльності експлуатуючої організації (оператора) на окремому етапі життєвого циклу сховища для захоронення РАВ та здійснення суб’єктами діяльності окремих видів діяльності переробка та/або зберігання РАВ.
НПА поширюється на експлуатуючу організацію (оператора) на окремому етапі життєвого циклу сховища для захоронення РАВ та на суб’єктів діяльності окремих видів діяльності у сфері поводження з РАВ.
У зв’язку з тим, що унесення змін до НПА істотно впливають на зміст документу, акт викладено у новій редакції.
3. Правові аспекти
У даній сфері регулювання суспільних відносин здійснюється у відповідності до:
Закону України “Про ратифікацію Об'єднаної конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та про безпеку поводження з радіоактивними відходами”;
Закону України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку”;
Закону України “Про поводження з радіоактивними відходами”;
Закону України “Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії”;
Закону України «Про Загальнодержавну цільову екологічну програму поводження з радіоактивними відходами»;
Закону України “Про захист людини від впливу іонізуючих випромінювань”;
Закону України “Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання”;
а також:
Положення про Державну інспекцію ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 403/2011.
Технічного регламенту щодо пакувальних комплектів для зберігання та захоронення радіоактивних відходів затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 939 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.10.2012 № 1099);
Основних санітарних правилах забезпечення радіаційної безпеки України, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я від 02.02.2005 № 54, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20.05.2005 за № 552/10832.
Предмет правового регулювання НПА не стосується прав і свобод людини, гарантованих Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод.
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація НПА не потребує додаткових фінансових і матеріальних витрат за рахунок Державного бюджету України.
5. Позиція заінтересованих органів
НПА підлягає погоджено зі структурними підрозділами Держатомрегулювання України, а також зовнішньому погодженню із заінтересованими органами: Міністерством охорони здоров’я України, Міністерством екології та природних ресурсів України, Міністерством енергетики та вугільної промисловості України, Державним агентством України з управління зоною відчуження та Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва. Після погодження НПА підлягає державній реєстрації в Міністерстві юстиції України.
6. Регіональний аспект
НПА не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
61. Запобігання дискримінації
У НПА відсутні положення, які містять ознаки дискримінації.
7. Запобігання корупції
У НПА відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
8. Громадське обговорення
В рамках громадського обговорення НПА був розміщений на офіційному сайті Держатомрегулювання України.
9. Позиція соціальних партнерів
Положення НПА не стосуються соціально-трудової сфери та не потребують узгодження з уповноваженими представниками від всеукраїнських профспілок, їх об’єднань і всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців.
10. Оцінка регуляторного впливу
Відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» до НПА розроблено аналіз регуляторного впливу, який разом з НПА розміщено на офіційному сайті Держатомрегулювання України.
11. Прогноз результатів
Позитивні соціально-економічні наслідки запровадження НПА, пов’язані з удосконалення організаційних засад дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії, зокрема, при провадженні діяльності експлуатуючої організації (оператора) на окремому етапі життєвого циклу сховища для захоронення РАВ та при провадженні суб’єктами діяльності окремих видів діяльності у сфері поводження з РАВ.
Цим НПА встановлюється вимоги, що у сфері поводження з РАВ окремо не ліцензується діяльність із переробки та зберігання РАВ, які здійснюється:
виробниками РАВ – суб’єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії, внаслідок діяльності яких утворюються РАВ;
підрядними організаціями, які надають послуги виробникам РАВ, спеціалізованим підприємствам з поводження з РАВ, у тому числі експлуатуючим організаціям (операторам) сховищ для захоронення РАВ, суб’єктам діяльності, що здійснюють окремий вид діяльності - переробка РАВ, якщо послуги надаються в обсязі робіт, на які розповсюджується ліцензія у сфері використання ядерної енергії замовника.
До виробників РАВ вимоги та умови безпеки (ліцензійні умови) поводження з РАВ, до моменту передачі РАВ спеціалізованим підприємствам з поводження з РАВ, встановлюються в рамках вимог та умов безпеки (ліцензійних умов) здійснення діяльності, в результаті якої утворюються РАВ (експлуатація та зняття з експлуатації ядерних установок, використання та виробництво джерел іонізуючого випромінювання).
Відповідальність за дотримання підрядними організаціями вимог безпеки при поводженні з РАВ покладається на спеціалізовані підприємства з поводження з РАВ, у тому числі експлуатуючі організації (операторів) сховищ для захоронення РАВ, та суб’єктів діяльності, що здійснюють окремий вид діяльності - переробка РАВ, які користуються послугами підрядних організацій при здійсненні ліцензованої діяльності з переробки, зберігання, захоронення РАВ.
Заступник Голови О.А. Макаровська