1. Визначення та аналіз проблеми, яку буде розв´язано шляхом державного регулювання
Верховною Радою України були прийняті Закони України "Про приєднання України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 1 липня 1968 року" від 16.11.1994 № 248/94-ВР і "Про ратифікацію Угоди між Україною та Міжнародним агентством з атомної енергії про застосування гарантій у зв´язку з Договором про нерозповсюдження ядерної зброї" від 17.12.1997 № 737/97-ВР.
Відповідно до статті 7 Угоди "Україна створює і використовує систему обліку і контролю всього ядерного матеріалу". Постановою КМУ від 18 грудня 1996 року № 1525 затверджено Положення про державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів, що регламентує створення та функціонування цієї системи з метою забезпечення виконання національних інтересів України та виконання міжнародних зобов´язань з нерозповсюдження ядерної зброї. Щомісяця за результатами роботи державної системи надаються звіти по ядерних матеріалах в Агентство, дані яких перевіряються інспекторами МАГАТЕ під час проведення інспекцій в Україні. Таким чином, вимоги державної системи обліку та контролю мають відповідати положенням Угоди.
2. Обґрунтування прийняття акту
Проект постанови Кабінету Міністрів України розроблено Держатомрегулюванням з метою вдосконалення Положення про державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів, яке затверджене постановою КМУ від 18.12.1996 року № 1525 (надалі Положення) і приведення його у відповідність до законів України, а саме: "Про ратифікацію Угоди між Україною та МАГАТЕ про застосування гарантій у зв´язку з Договором про нерозповсюдження ядерної зброї" від 17 грудня 1997 року № 737/97-ВР.
Існуючі розходження у законодавстві, зокрема, щодо кількості ядерного матеріалу, який підлягає обліку, ускладнюють виявлення та прийняття під державний контроль ядерний матеріал, що є в наявності у невеликих кількостях на підприємствах України. Крім того, визначена у Положенні сфера його застосування, а саме "експлуатуючі організації (ліцензіати)" обмежена ядерними установками та суб´єктами, які отримали ліцензію, але не розповсюджується на всіх суб´єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії, які використовують ядерний матеріал. Проте, вимоги Угоди про застосування гарантій "щодо всього ядерного матеріалу, який використовується в мирних цілях у межах території України, під її юрисдикцією або контролем", повинні обов´язково виконуватися.
3. Визначення очікуваних результатів
Введення в дію цього акту сприятиме постановці на державний облік всього ядерного матеріалу, який використовується в мирних цілях у межах території України, під її юрисдикцією або знаходиться під її контролем, як цього вимагає Угода про застосування гарантій.
Внесенням змін в Порядок ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії, затвердженого постановою КМУ від 6 грудня 2000 року № 1782, щодо надання довідки про ведення обліку ядерних матеріалів, встановлюється механізм виконання вимоги щодо ведення обліку ядерного матеріалу для отримання дозволів на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії, тим самим узгоджуються між собою два акта.
4. Визначення цілей державного регулювання
Проект постанови Кабінету Міністрів України приймається з метою забезпечення безумовного виконання міжнародних зобов´язань України у сфері нерозповсюдження ядерної зброї за рахунок удосконалення нормативноправового акта та приведення його у відповідність законам України.
5.Аргументація переваги обраного способу досягнення встановлених цілей
Відповідно до Угоди про застосування гарантій "Україна створює і використовує систему обліку і контролю всього ядерного матеріалу". Таким чином створення державної системи обліку та контролю ядерних матеріалів є єдиним можливим способом досягнення цілей забезпечення національних інтересів України щодо виконання міжнародних зобов´язань з нерозповсюдження ядерної зброї.
6. Опис механізму і заходів, які забезпечать розв´язання визначеної проблеми шляхом прийняття регуляторного акта
У проекті нової редакції Положення встановлюється обов´язкова умова для юридичних та фізичних осіб, які мають в наявності ядерний матеріал, здійснювати їх державний облік, незалежно від наявності ліцензії, а також використання або зберігання цього матеріалу. У чинній редакції Положення (пункт 6) вимога щодо ведення обліку ядерного матеріалу зазначена недостатньо чітко.
Проект нової редакції Положення визначає вимоги щодо забезпечення функціонування державної системи обліку та контролю ядерних матеріалів до суб´єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії та Держатомрегулювання, що веде державний банк даних ядерних матеріалів з метою забезпечення національних інтересів і забезпечення міжнародних зобов´язань України щодо нерозповсюдження ядерної зброї. У чинному Положенні застосовується узагальнююче поняття "експлуатуюча організація (ліцензіат)". Але, відповідно до Закону України "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії" від 11 січня 2000 року № 1370-XIV, поняття "експлуатуюча організація" використовується виключно для ядерних установок і сховищ для захоронення радіоактивних відходів, тому застосовувати це поняття для усіх суб´єктів діяльності, які виробляють, використовують, перевозять або зберігають ядерний матеріал, не є достатньо коректним. Крім того, відповідно до статті 7 цього Закону за певних умов від ліцензування звільняється діяльність, пов´язана з використанням джерел іонізуючого випромінювання. У зв´язку з невеликим рівнем питомої активності деяких виробів із збідненого урану, наприклад таких, що використовуються у якості біологічного захисту рентгенотерапевтичних апаратів, до таких джерел може бути віднесений також ядерний матеріал.
Термін "зона балансу матеріалу" визначено як "зона всередині або поза ядерною установкою", тобто прив´язаний до ядерної установки, але фактично облік ядерних матеріалів як на ядерних установках, так і в інших місцях знаходження, згідно з Угодою про гарантії ведеться по зонах балансу матеріалу. Формулювання цього терміну в Положенні, що пропонується, дозволить усунути це протиріччя.
Пропонується вилучити обмеження (пункт 9) у чинному Положенні щодо здійснення обліку та контролю ядерного матеріалу, що знаходяться у певних умовах використання або зберігання, у зв´язку з тим, що це не узгоджується з вимогами Угоди про гарантії (статті 37-38).
У проекті нової редакції Положення більш чітко встановлено, коли починається або припиняється процедура обліку та контролю ядерного матеріалу. Рішення щодо взяття на облік та зняття з обліку ядерного матеріалу на підставі інформації суб´єкта діяльності приймає Держатомрегулювання.
7.Оцінка впровадження та виконання вимог регуляторного акта
З прийняттям цього акту буде зроблено крок до подальшого удосконалення законодавства України у сфері використання ядерної енергії, приведення його у відповідність до вимог міжнародних договорів, що сприятиме виконанню міжнародних зобов´язань України з гарантій нерозповсюдження ядерної зброї.
8. Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію регуляторного акта
Оскільки за вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 1996 року № 1525 вже створена та функціонує в Україні державна система обліку та контролю ядерних матеріалів, очікується подальше вдосконалення цієї системи.
Складові частині державного нагляду за додержанням вимог законодавства у сфері нерозповсюдження ядерних матеріалів, у тому числі цього акта, міститься у п.12 проекту Положення.
9. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта
Оскільки для впровадження цієї постанови не потрібно ніяких підготовчих заходів, визначається строк чинності регуляторного акта: постійно з дня опублікування.
10. Визначення показників результативності регуляторного акту
Основними показниками удосконалення системи державного регулювання у сфері нерозповсюдження ядерної зброї є виконання Україною вимог Договору з нерозповсюдження ядерної зброї та відсутність заяв МАГАТЕ щодо порушень Україною вимог Угоди про застосування гарантій.
11. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності регуляторного акту
Відстеження результативності цього акту здійснюється Департаментом державної інспекції з ядерної та радіаційної безпеки шляхом здійснення аналізу виконання Україною вимог Угоди про застосування гарантій та піврічних звітів МАГАТЕ щодо інспекційних перевірок в Україні, які надаються відповідно до вказаної Угоди.
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом державної інспекції з ядерної та радіаційної безпеки Державного комітету ядерного регулювання України.
Директор Департаменту державної
інспекції з ядерної та радіаційної безпеки М.С.Бережний