Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
Людям із порушенням зору
A- A+
Українською
In English
Регуляторні акти Держатомрегулювання / Проєкти регуляторних актів
від 07 грудня 2004 р.
Київ
Аналіз впливу регуляторного акта “Правила ліцензування підготовки персоналу для експлуатації ядерної установки”

1. Опис проблеми 

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2000 р. № 1782 "Про затвердження Порядку ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії" необхідно затвердити в установленому порядку нормативно-правові акти (НПА), що стосуються умов і правил провадження окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії, які підлягають ліцензуванню.

На цей час провадження діяльності з підготовки персоналу АЕС регулюється чинними НПА:

- "Ліцензійні вимоги до підготовки персоналу АЕС України", які затверджені наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 16.01.1998 р. №8 та зареєстровані у Мін´юсті України 03.07.1998р. № 418/2858;

- "Положення про ліцензування підготовки персоналу АЕС України", які затверджені наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 16.01.1998 р. №9 та зареєстровані у Мін´юсті України 03.07.1998 р. №419/2859,

які потребують перегляду (внесення змін) та приведення у відповідність до законодавства України.

2. Ціль державного регулювання 

Ціллю регулювання діяльності з підготовки персоналу для експлуатації ядерних установок є забезпечення захисту персоналу, населення та довкілля від дії іонізуючого випромінювання при провадженні цієї діяльності.

3. Визначення та оцінка усіх прийнятих альтернативних способів досягнення цілей державного регулювання 

Діяльність з підготовки персоналу для експлуатації ядерних установок має здійснюватися відповідно до чинного законодавства, норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, розроблення яких, відповідно до Положення про Державний комітет ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України від 06.03.2001 р. №155, відноситься до компетенції Держатомрегулювання. Вищезазначений проект НПА буде відноситися до складу системи нормативно-правового регулювання ядерної та радіаційної безпеки, яка є основою для забезпечення безпеки при експлуатації ядерних установок шляхом підготовки персоналу, який відповідає вимогам безпеки. В зв´язку з цим, альтернативи запропонованому регуляторному акту немає.

4. Опис механізмів та заходів для розв´язання проблеми 

Провадження діяльності з підготовки персоналу для експлуатації ядерних установок, посади якого визначені постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2000 р. № 1683" "Про затвердження переліків посад та спеціальностей персоналу для експлуатації ядерних установок, підготовка якого підлягає ліцензуванню, і посад персоналу, який безпосередньо здійснює управління реакторною установкою атомної електростанції", дозволяється за наявності відповідної ліцензії на підготовку персоналу. Ліцензія видається експлуатуючій організаціївідповідно до "Порядку ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2000 р. № 1782.

В проекті НПА "Правила ліцензування підготовки персоналу для експлуатації ядерної установки" встановлені умови і порядок забезпечення ядерної та радіаційної безпеки при провадженні вказаного виду діяльності, а саме, ліцензіат:

·        має фінансові, матеріальні та інші ресурси, відповідну організаційну структуру і відповідних фахівців для якісного навчання персоналу;

·        розробляє і запроваджує систему професійної підготовки і підтримання кваліфікації для кожної посади персоналу, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2000 р. №1683 "Про затвердження переліків посад та спеціальностей персоналу для експлуатації ядерних установок, підготовка якого підлягає ліцензуванню, і посад персоналу, який безпосередньо здійснює управління реакторною установкою атомної електростанції" (далі певні посади персоналу);

·        розробляє щодо всіх певних посад персоналу типові програми підготовки, що враховують особливості проектів ядерних установок, у відповідності до прийнятої системи підготовки;

·        встановлює в посадових інструкціях персоналу вимоги до освіти, обсягу знань, умінь та навичок із зазначенням переліку попередніх посад за зростаючою відповідальністю при виконанні посадових обов´язків та стажем роботи на них;

·        розробляє та підтримує у робочому стані технічні засоби тренажерної підготовки (підтримки кваліфікації), зокрема, повномасштабні тренажери енергоблоку прототипу. Технічні засоби тренажерної підготовки повинні забезпечувати можливість надбання умінь та навичок управління ядерною установкою у режимах нормальної експлуатації, відхилень від нормальної експлуатації, аварійних ситуаціях та аваріях;

·        запроваджує програму забезпечення якості підготовки і підтримання кваліфікації персоналу, яку необхідно розробити на підставі нормативно-правового акту "Вимоги до програми забезпечення якості на всіх етапах життєвого циклу ядерних установок", затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 11.03.1999 р. № 53 та зареєстрованого у Мін´юсті 7.04.1999 р. № 294/3587 (НП 306.5.02/3.017-99);

·        забезпечує навчання персоналу безпечним прийомам праці при виконанні посадових обов'язків, готовність до дій на випадок аварії (порушень) у роботі АЕС та методам захисту від іонізуючого випромінювання;

·        розробляє та запроваджує систему документування результатів навчального процесу;

·        вносить плату за здійснення дозвільних процедур, порядок справляння та розмір якої встановлюється Кабінетом Міністрів України.

·        створює посадовим особам компетентному органу у сфері використання ядерної енергії умови для проведення інспекційних перевірок під час провадження ліцензованого виду діяльності та демонструє, що всі встановлені вимоги дотримуються, зокрема, спеціалісти АЕС, які пройшли відповідну підготовку та займають певні посади персоналу, виконуються посадові обов‘язки належним чином з дотриманням правил, норм та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, технічних регламентів та інструкцій тощо.

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акту 

Зазначені у пункті 4 механізми та заходи мають забезпечити досягнення цілей щодо захисту персоналу, населення та навколишнього середовища від негативного впливу від порушень у роботі АЕС, пов‘язаних з помилками персоналу через недостатню технічну кваліфікацію.

6. Очікувані результати прийняття акту 

Цей НПА буде застосовуватися експлуатуючою організацією (ЕО) у сфері використання ядерної енергії, зокрема, структурними підрозділами ЕО (учбовими центрами) та спеціалістами Держатомрегулювання, які розглядають заяви, приймають рішення стосовно видачі ліцензій та здійснюють державний нагляд за провадженням цієї діяльності.

Очікується, що застосування цього акту сприятиме підвищенню ядерної та радіаційної безпеки. Додаткові витрати у зв´язку з впровадженням цього регуляторного акту не передбачаються. Можлива вигода - підвищення експлуатаційної безпеки, ефективності роботи ядерної енергетики через відсутність (зниження кількості) зупинок енергоблоків АЕС, пов‘язаних з помилками персоналу через недостатню технічну кваліфікацію.

7. Обґрунтування запропонованого строку дії акту 

Передбачуваний строк введення в дію НПА "Правила ліцензування підготовки персоналу для експлуатації ядерної установки" 1 січня 2005 року.

Перевірка нормативно-правового акту буде здійснюватися не рідше одного разу на п´ять років, або, за необхідності, у разі змін чинного законодавства та за результатами набутого досвіду застосування цього НПА.

8. Показники результативності акту 

Основними показниками результативності впровадження проекту НПА "Правила ліцензування підготовки персоналу для експлуатації ядерної установки" є: забезпечення безпеки при експлуатації ядерної установки (АЕС), низька ймовірність виникнення ядерних та радіаційних аварій (порушень) при експлуатації ядерної установки, підвищення ефективності роботи атомних станцій України (підвищення коефіцієнта використання встановленої потужності), мінімізація негативного впливу на персонал, населення та навколишнє середовище діяльності, пов´язаної з безпечною роботою ядерних установок (АЕС).

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акту 

Представлення ліцензіатами (не рідше одного разу на три роки) звіту щодо аналізу провадження діяльності з підготовки персоналу для експлуатації ядерної установки. Проведення інспекційних перевірок за дотриманням ЕО встановлених вимог, умов дії ліцензій.

Начальник Центрального
інспекційного управління
 Держатомрегулювання України

А.Г. Усков 

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux