Аналіз впливу регуляторного акта –
проекту наказу Державної інспекції ядерного регулювання України
«Про затвердження Порядку користування Державним регістром джерел іонізуючого випромінювання»
1. Опис проблеми
На даний час є чинним «Порядок користування Державним регістром джерел іонізуючого випромінювання», затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України та Міністерства промислової політики України від 18.01.2000 № 17/21, зареєстрований в Мін’юсті України 15.03.2000 за № 167/4388.
Відповідно до листа Міністерства юстиції України від 25.07.2014 № 10.1-19/16, цей наказ внесений до переліку нормативно-правових актів, зареєстрованих в Мін’юсті України, що підлягають перегляду та приведенню у відповідність до Конституції та законодавства України (1993-2012 року).
Відповідно до пункту 4 (підпункт 24) Положення про Державну інспекцію ядерного регулювання України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 363, Держатомрегулювання, відповідно до покладених на нього завдань, реєструє джерела іонізуючого випромінювання (далі – ДІВ).
Відповідно до Програми заходів щодо створення Державного регістру джерел іонізуючого випромінювання, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04 серпня 1997 року № 847, порядок користування Регістром є одним із основних документів, що забезпечують функціонування Регістру (пункт 4 Програми).
Тому, Держатомрегулювання підготовлено проект нового Порядку користування Державним регістром ДІВ, приведеного у відповідність до вимог чинного законодавства України та з урахуванням практики роботи Державного регістру джерел іонізуючого випромінювання (далі – Регістр) .
Передбачається одночасне подання на державну реєстрацію цього регуляторного акту та наказу Мінприроди «Про втрату чинності наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України та Міністерства промислової політики України від 18.01.2000 № 17/21 «Про затвердження Порядку користування Державним регістром джерел іонізуючого випромінювання».
2. Цілі державного регулювання
Ціллю прийняття регуляторного акту є забезпечення функціонування Регістру та захист інформації, що стосується ДІВ та їх власників з метою попередження випадків використання цієї інформації не за призначенням.
Завданням регуляторного акту є встановлення чіткого порядку подання запитів, їх форми та строків отримання інформації. Також цим проектом визначаються чіткі підстави для відмови у надання інформації Регістром.
Основним завданням Регістру є забезпечення державного обліку ДІВ шляхом їх державної реєстрації, що є одним із засобів реалізації державних гарантій з радіаційного захисту людини на території України та дотримання міжнародних режимів безпеки забезпечення ефективної боротьби з незаконним обігом та посилення фізичного захисту ДІВ.
3. Опис альтернатив запропонованому акту ![endif]>![if>
Альтернативною пропозицією регуляторного акту є залишення без змін (чинним) наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України та Міністерства промислової політики України від 18.01.2000 № 17/21 «Про затвердження Порядку користування Державним регістром джерел іонізуючого випромінювання», зареєстрованого в Мін’юсті України 15.03.2000 за № 167/4388.
В цьому випадку, цей регуляторний акт буде суперечити чинному законодавству з огляду на те, що до функцій Мінприроди та Мінпромполітики не відносяться питання державної реєстрації ДІВ. Крім цього, окремі положення Порядку суперечать чинному законодавству в зв’язку з набранням чинності новими Законами України та проведенням реформування центральних органів виконавчої влади.
Така ситуація негативно вплине на функціонування Регістру та призведе до неспроможності дотримання чіткого порядку подання запитів та отримання інформації з Регістру.
4. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми, і відповідні заходи
Держатомрегулювання, використовуючи вітчизняний досвід та кращу світову практику, закріплену в стандартах МАГАТЕ, визначає порядок користування Регістром.
Проектом регуляторного акту пропонується визначити умови користування Регістром, обсяг інформації, яка може бути отримана з Регістру, встановити види взаємодії Регістру з державними органами, юридичними та фізичними особами-підприємцями, порядок унесення запитів до Регістру, їх форму і зміст.
Також цим проектом визначаються терміни отримання інформації, чіткі підстави для відмови Регістром у наданні інформації та зазначається, що інформація з Регістру надається на безкоштовній основі.
5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Прийняття регуляторного акту забезпечить оптимізацію процедури отримання інформації з Державного регістру джерел іонізуючого випромінювання шляхом встановлення видів взаємодії Регістру з державними органами, юридичними та фізичними особами – підприємцями, порядку унесення запитів до Регістру, їх форму та зміст та порядок отримання запитуваної інформації, що стосується джерел іонізуючого випромінювання та їх власників.
Таким чином, мета розробки цього нормативного акту буде досягнута в повній мірі. Зовнішніх або внутрішніх чинників, які можуть негативно впливати на дотримання вимог цього регуляторного акту не виявлено.
Регістр створений для підтримки державного регулювання в сфері використання ядерної енергії шляхом забезпечення обліку ДІВ та контролю за їх місцезнаходженням та переміщенням ДІВ, проведенням аналізу їх кількісного і якісного складу, прогнозування їх накопичення, обсягів обслуговування, потреби у виробничих підприємств - виробників ДІВ та спеціалізованих підприємств по поводженню з радіоактивними відходами.
6. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акту
Впровадження регуляторного акту:
дозволить впорядкувати питання отримання інформації з Регістру шляхом встановлення видів взаємодії Регістру з державними органами, юридичними та фізичними особами – підприємцями, порядку унесення запитів до Регістру, їх форму та зміст та порядок отримання запитуваної інформації, що стосується джерел іонізуючого випромінювання та їх власників;
забезпечить виконання Держатомрегулювання своїх повноважень в повній мірі відповідно до Положення про Державну інспекцію ядерного регулювання України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 363 (пункт 4 Положення).
Додаткові витрати з державного бюджету у зв’язку з впровадженням цього регуляторного акту не передбачаються.
Аналіз витрат та вигод, пов’язаних з прийняттям регуляторного акту:
Об`єкт впливу | Вигоди | Витрати |
Держава | Вдосконалення нормативно правових актів та системи державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки з питань державної реєстрації ДІВ | Не передбачаються |
Населення | Забезпечення радіаційного захисту населення та довкілля шляхом попередження використання інформації про ДІВ та їх власників не за призначенням | Не передбачаються |
Суб’єкти окремих видів діяльності в сфері використання ядерної енергії | Можливість отримання інформації з Регістру про ДІВ, що необхідна для виробничої діяльності на безкоштовній основі | Не передбачається |
7. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акту
Строк дії регуляторного акту не обмежений.
8. Визначення показників результативності регуляторного акту
Прийняття регуляторного акту відповідатиме реалізації державної політики у сфері використання ядерної енергії.
Прогнозні показники такі:
додаткових надходжень чи витрат з державного та місцевих бюджетів, пов’язаних із дією акту, не передбачається;
дія регуляторного акту поширюється більше як на 4 000 суб’єктів, що здійснюють діяльність з використання ДІВ;
витрати суб’єктів діяльності на отримання інформації з Регістру не передбачаються;
рівень поінформованості суб’єктів окремих видів діяльності в сфері використання ядерної енергії з основних положень регуляторного акту – вище середнього.
Проект наказу оприлюднено на офіційному сайті Держатомрегулювання www.snrc.gov.ua у розділі для громадського обговорення.
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акту
Базове відстеження результативності здійснюватиметься за календарний рік до дати набрання чинності цього регуляторного акту.
Повторне відстеження результативності регуляторного акту здійснюється до закінчення двох років після набрання ним чинності шляхом здійснення моніторингу після прийняття запропонованої норми.
Періодичне відстеження результативності регуляторного акту здійснюється через кожні три роки, починаючи з дня виконання заходів із повторного відстеження.
У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань, пов’язаних із застосуванням цього регуляторного акту, буде забезпечено внесення відповідних змін у встановленому законодавством порядку.
Заступник Голови Державної інспекції
ядерного регулювання України О. Макаровська
«____» _________________2015