Аналіз регуляторного впливу
до проекту постанови Кабінету Міністрів України
“Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України
від 18 липня 2007 р. № 939”
1. Визначення проблеми
Проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. № 939» (далі – проект постанови) підготовлено на виконання статті 25 Закону України «Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності».
Постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 939 затверджено Технічний регламент щодо контейнерів для зберігання та захоронення радіоактивних відходів (далі – Технічний регламент) та план заходів з його застосування.
Відповідно до статті 25 Закону України «Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності» прийняті технічні регламенти переглядаються протягом п’яти років з дня їх опублікування.
Також у Технічному регламенті міститься посилання на положення Технічного регламенту модулів оцінки відповідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.10.2003 № 1585, який було викладено у новій редакції згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 № 920. У зв’язку з цим, до Технічного регламенту необхідно внести зміни в частині посилання на актуальні назви і позначення відповідних модулів оцінки відповідності.
2. Цілі державного регулювання
Основною ціллю проекту постанови є приведення вимог Технічного регламенту до нових вимог законодавства України у сфері технічного регулювання.
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення визначених цілей
1. Альтернативою запропонованому регуляторному акту може бути визнання такою, що втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 939 «Про затвердження Технічного регламенту щодо контейнерів для зберігання та захоронення радіоактивних відходів і плану заходів з його застосування» і, як наслідок, повернення до «радянської» системи сертифікації, що призведе до негативних наслідків, зокрема, до посилення тиску на суб’єктів господарювання.
2. Не проводити перегляд регуляторного акту, що відповідно до статті 25 Закону України «Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності» приведе до скасування Технічного регламенту.
3. Внесення змін до постанови забезпечить приведення вимог Технічного регламенту до нових вимог законодавства України у сфері технічного регулювання, високий рівень охорони праці і промислової безпеки на підприємствах та створення умов щодо підвищення конкурентоспроможності продукції вітчизняного виробництва через ідентичність вимогам, чинним у Європейському Союзі, спрощення процедур взаємного визнання результатів робіт із оцінки відповідності та митного оформлення експортно-імпортних операцій, а також зменшення втручання з боку державних органів контролю у виробничу діяльність суб’єктів господарювання та є єдиним прийнятним способом досягнення визначених цілей.
4. Механізм та заходи, що пропонуються для розв’язання проблеми
Постановою будуть внесені зміни, які забезпечать приведення вимог Технічного регламенту у відповідність до нових вимог законодавства України у сфері технічного регулювання.
5. Можливість досягнення визначених цілей
З прийняттям акта буде забезпечено приведення вимог Технічного регламенту у відповідність з національним законодавством у сфері технічного регулювання.
Впровадження вимог такого регуляторного акта державними органами не потребує додаткових витрат з бюджету, оскільки здійснюватиметься в межах повноважень відповідних органів.
6. Очікувані результати від прийняття регуляторного акта
Аналіз вигод і витрат (перелік очікуваних позитивних та негативних факторів), які виникають у різних груп суб’єктів, на які поширюватиметься дія цього регуляторного акта, наведено у таблиці.
Об’єкт впливу | Вигоди | Витрати |
Держава | Підвищення конкурентоспроможності продукції вітчизняного виробництва через ідентичність вимогам, чинним у Європейському Союзі | Додаткових витрат із Державного бюджету України прийняття регуляторного акта не вимагає |
Зменшення витрат часу працівників регулюючого органу (наприклад, на розгляд Технічних умов на контейнери) за рахунок взаємодії виробників з Органом з оцінки відповідності | ||
Економія коштів на здійсненні сертифікаційних процедур (за рахунок їх спрощення, деталізації тощо), які можуть бути витрачені на підвищення рівня безпеки, усунення порушень законодавства, норм та правил з ядерної та радіаційної безпеки | ||
Суб’єкти господарювання /фізичні особи | Спрощення процедури взаємного визнання результатів робіт із оцінки відповідності та митного оформлення експортно-імпортних операцій | Додаткових витрат немає |
Громадськість | Підвищення рівня безпеки об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, та запобігання негативного впливу діяльності у сфері використання ядерної енергії і належного рівня захисту людини та навколишнього природного середовища | Немає |
7. Строк дії регуляторного акта
Відповідно до статті 25 Закону України «Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності» Технічні регламенти, що не переглядалися протягом п’яти років з дня їх опублікування в офіційному виданні центрального органу виконавчої влади з питань технічного регулювання, вважаються скасованими.
З прийняттям цього акта:
- будуть встановлені регулюючі вимоги щодо проектування, виробництва та експлуатації контейнерів, правил маркування і введення в обіг, опису процедур вибору модулів оцінки відповідності та здійснення та оформлення процедур підтвердження та(або) декларування відповідності;
- забезпечується запобігання негативному впливу діяльності у сфері використання ядерної енергії і належний рівень захисту людини та навколишнього природного середовища.
Конкретні показники результативності регуляторного акта:
- розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта – не передбачається;
- кількість суб'єктів господарювання, на яких поширюватиметься дія акта – біля 1000. Про результативність акта свідчить збільшення відсотку використання на підприємствах по поводженню з РАВ контейнерів, які отримали сертифікат відповідності;
- розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання, пов'язаними з виконанням вимог акта: суб'єкти господарювання будуть економити кошти і час за рахунок того, що процедури оцінки відповідності, яку вони здійснювали і раніше, будуть спрощені та до них надані детальні коментарі;
- рівень поінформованості суб'єктів господарювання з основних положень акта: інформування здійснюватиметься шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Держатомрегулювання України та проведення “гарячої лінії” тощо.
9. Відстеження результативності регуляторного акта
Відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься шляхом базового, повторного та періодичного відстеження показників результативності цього акта, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Заступник Голови О.А. Макаровська