Аналіз впливу регуляторного акту
наказу Держатомрегулювання України "Про затвердження Вимог до періодичності та змісту звітів, що надаються ліцензіатами у сфері використання ядерної енергії"
1. Опис проблеми
Одним із засобів державного контролю за дотриманням норм і правил безпеки при здійсненні суб'єктами діяльності з використанням ядерної енергії є система звітності ліцензіатів.
Підготовка та надання звітів є для ліцензіатів засобом самооцінки ефективності забезпечення безпеки здійснення дозволеної діяльності, а для Держатомрегулювання засобом контролю дотримання ліцензіатом вимог законів, норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки.
Шляхом проведення оцінки звітних документів, що обґрунтовують безпеку, Держатомрегулювання України здійснює оцінку ступені безпеки об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, об'єктів уранодобувної та переробної промисловості тощо, з метою забезпечення дозвільної системи у сфері використання ядерної енергії, спрямованої на запобігання перевищенню допустимих норм опромінення людей і забруднення довкілля.
2. Цілі державного регулювання
Нормативно-правовий акт спрямований на удосконалення системи нормативно-правового регулювання ядерної та радіаційної безпеки в частині, що стосується ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Мета прийняття нормативно-правового акта отримання від ліцензіатів, які здійснюють окремі види діяльність у сфері використання ядерної енергії, звітної інформації щодо дотримання вимог законів, норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки під час провадження ліцензованої діяльності.
Інформація, що має надаватися ліцензіатами відповідно до цих Вимог, надасть змогу Держатомрегулюванню:
контролювати дотримання ліцензіатом вимог законів, норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки;
провести оцінку ефективності діяльності ліцензіата щодо забезпечення радіаційної безпеки, що здійснювалась протягом звітного періоду;
провести оцінку ефективності діяльності ліцензіата щодо забезпечення фізичного захисту, що здійснювалась протягом звітного періоду;
прийняти рішення щодо регулювання радіаційної безпеки у ліцензіата.
Вичерпна та об'єктивна інформація, що міститься у звітах, і свідчить про безпеку провадження ліцензованої діяльності, може бути підставою для зменшення кількості інспекційних перевірок Держатомрегулювання.
3. Опис альтернатив запропонованому акту
Альтернативи запропонованому нормативно-правовому акту немає.
4. Механізм, який пропонується застосувати для розв‘язання проблеми, і відповідні заходи
Ціль регулювання досягається шляхом проведення оцінки Держатомрегулюванням України звітних документів, що обґрунтовують безпеку, оцінки ступені безпеки об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, об'єктів уранодобувної та переробної промисловості тощо.
5. Обгрунтовуються можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Встановлені НПА вимоги оптимізовано з урахуванням міжнародного і вітчизняного досвіду у сфері використання ядерної енергії.
Не виявлено зовнішніх або внутрішніх чинників, які можуть негативно впливати на дотримання вимог цього акта.
6. Визначаються очікувані результати прийняття акта
Позитивні соціально-економічні наслідки введення змін до НПАпов´язані з підвищенням безпеки об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, об'єктів уранодобувної та переробної промисловості тощо.
Можлива вигода економія коштів, які можуть бути витрачені на ліквідацію негативних наслідків, що можуть виникати внаслідок порушення законодавства, норм та правил з ядерної та радіаційної безпеки.
Додаткові витрати населення, суб'єктів підприємницької діяльності та держави в зв´язку з впровадженням змін до НПА не передбачаються.
7. Запропонований строк дії акта
Строк дії НПА 3 роки.
Термін перегляду - через 3 років.
8. Показники результативності акта
Встановлення регулюючих вимог щодо періодичності, строків подання звітів та їх змісту.
Запобігання негативному впливу діяльності у сфері використання ядерної енергії і забезпечення належного рівня захисту людини та навколишнього природного середовища.
Забезпечення якості здійснення комплексу заходів щодо державного контролю за дотримання ліцензіатами вимог законів, норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки при здійсненні діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Конкретні показники результативності регуляторного акта:
розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта не має;
кількість суб'єктів господарювання, на яких поширюватиметься дія акта про результативність акту свідчить збільшення кількості суб'єктів господарювання, які своєчасно надали відповідні звітні документи. Вичерпна та об'єктивна інформація, що міститься у цих документах і свідчить про безпеку провадження ліцензованої діяльності може бути підставою для зменшення кількості інспекційних перевірок Держатомрегулювання.
розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання, пов'язаними з виконанням вимог акта суб'єкти господарювання не понесуть витрат коштів на виконання вимог акта; найбільші витрати часу суб'єкти господарювання понесуть при складанні першого щорічного звіту (в ньому має бути надана детальна інформація), при складанні наступних звітів витрати часу скорочуватимуться (у них інформація надається у вигляді змін до відповідних розділів);
рівень поінформованості суб'єктів господарювання з основних положень акта про результативність акту свідчить розміщення відповідної інформації на веб-сайті Держатомрегулювання, надання відповідей по відповідним питанням під час проведення "гарячої лінії" Держатомрегулювання, тощо.
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта.
Базове відстеження результативності акта здійснюється до набрання ним чинності з метою оцінки стану системи звітності у рамках здійснення окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії.
Повторне відстеження результативності акта буде здійснюватися через рік після набрання ним чинності.
Періодичне відстеження результативності акта буде здійснюватися раз на три роки починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності акта.
Заступник Голови Держатомрегулювання України О. А. МАКАРОВСЬКА