Аналіз впливу регуляторного акта –
проекту спільного наказу Державної інспекції ядерного регулювання України та Міністерства охорони здоров’я України «Про визнання таким, що втратив чинність, наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України та Міністерства охорони здоров’я України
від 18.01.2000 № 15/7»
1. Опис проблеми
Відповідно до листа Міністерства юстиції України від 25.07.2014 № 10.1-19/16 наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України та Міністерства охорони здоров’я України від 18.01.2000 № 15/7 «Про затвердження Порядку реєстрації джерел іонізуючого випромінювання та форми реєстраційної картки», зареєстрований в Мін’юсті України 16.03.2000 за № 171/4392, внесений до переліку нормативно-правових актів, зареєстрованих в Мін’юсті України, що підлягають перегляду та приведенню у відповідність до Конституції та законодавства України (1993-2012 року).
Державна інспекція ядерного регулювання України є правонаступником функцій, що виконувались Адміністрацію ядерного регулювання Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України та відповідно до пункту 4 (підпункт 24) «Положення про Державну інспекцію ядерного регулювання України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 363, реєструє джерела іонізуючого випромінювання (далі – ДІВ).
Тому Держатомрегулювання та МОЗ підготовлено проект спільного наказу «Про визнання таким, що втратив чинність, наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України та Міністерства охорони здоров’я України від 18.01.2000 № 15/7 «Про затвердження Порядку реєстрації джерел іонізуючого випромінювання та форми реєстраційної картки, зареєстрований в Мін’юсті України 16.03.2000 за № 171/4392.
Взамін наказу, що пропонується визнати таким, що втратив чинність, Держатомрегулювання підготовлено нові спрощені форми реєстраційних карток джерел іонізуючого випромінювання, затверджені наказом Держатомрегулювання від 16.04.2015 № 69, який буде поданий на державну реєстрацію одночасно з цим проектом.
Наказ Держатомрегулювання від 16.04.2015 № 69 «Про затвердження форм реєстраційних карток джерел іонізуючого випромінювання» було погоджено Державною регуляторною службою України (Рішення № 101 від 20.02.2015) без зауважень.
2. Цілі державного регулювання
Ціллю прийняття регуляторного акту є приведення нормативно-правових актів з питань державної реєстрації джерел іонізуючого випромінювання у відповідність до Конституції та законодавства України.
Завданням регуляторного акту є зменшення регуляторного тиску на користувачів ДІВ шляхом спрощенням форм реєстраційних карток.
3.Опис альтернатив запропонованому акту
Альтернативною пропозицією регуляторного акту є залишення без змін (чинним) наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України та Міністерства охорони здоров’я України від 18.01.2000 № 15/7, зареєстрований в Мін’юсті України 16.03.2000 за № 171/4392.
В цьому випадку, цей регуляторний акт буде суперечити чинному законодавству України, що негативно вплине на суб’єктів діяльності з використання та виробництво ДІВ з огляду на те, що їм і надалі необхідно буде заповнювати складні та об’ємні за обсягом реєстраційні форми.
Крім того, в разі введення в дію наказу Держатомрегулювання від 16.04.2015 № 69, яким затверджені нові спрощені форми реєстраційних карток джерел іонізуючого випромінювання, виникне колізія, коли одне питання регулюється двома різними документами.
Тому прийняття регуляторного акту є єдиним способом врегулювання питання щодо зменшення регуляторного тиску на користувачів ДІВ шляхом спрощенням форм реєстраційних карток.
4. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми, і відповідні заходи
Держатомрегулювання, використовуючи вітчизняний досвід та кращу світову практику, закріплену в стандартах МАГАТЕ, визначає форми реєстраційних карток ДІВ.
Проектом регуляторного акту пропонується визнати таким, що втратив чинність нормативно-правовий акт, що суперечить чинному законодавству.
- Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Прийняття регуляторного акту забезпечить оптимізацію процедури державної реєстрації джерел іонізуючого випромінювання.
Таким чином, мета розробки цього нормативного акту буде досягнута в повній мірі. Зовнішніх або внутрішніх чинників, які можуть негативно впливати на дотримання вимог цього регуляторного акту не виявлено.
6. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акту
Впровадження регуляторного акту дозволить:
привести нормативно-правовий акт з питань державної реєстрації джерел іонізуючого випромінювання у відповідність до законодавства України.
спростити процедуру державної реєстрації джерел іонізуючого випромінювання, шляхом прийняття нових простих форм реєстраційних карток.
Додаткові витрати з державного бюджету у зв’язку з впровадженням цього регуляторного акту не передбачаються.
Аналіз витрат та вигод, пов’язаних з прийняттям регуляторного акту:
Об`єкт впливу | Вигоди | Витрати |
Держава | Забезпечення функціонування Державного регістру ДІВ | Не передбачаються |
Населення | Забезпечення радіаційного захисту населення та довкілля шляхом ведення державного обліку та контролю ДІВ, попередження випадків їх незаконного використання | Не передбачаються |
Суб’єкти діяльності (ліцензіати) | Економія часу та ресурсів за рахунок заповнення коротких та чітких форм реєстраційних карток | Відповідно до пункту 42 Порядку державної реєстрації ДІВ (постанова КМУ від 16.11.2000 N 1718) |
Держатомрегулювання | Економія часу та ресурсів за рахунок отримання від суб’єктів чіткої інформації про ДІВ для забезпечення їх реєстрації | Не передбачаються |
7. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акту
Строк дії регуляторного акту не обмежений.
8. Визначення показників результативності регуляторного акту
Прийняття регуляторного акту відповідатиме реалізації державної політики у сфері використання ядерної енергії.
Прогнозні показники такі:
додаткових надходжень чи витрат з державного та місцевих бюджетів, пов’язаних із дією акту, не передбачається;
дія регуляторного акту поширюється більше як на 4 000 суб’єктів, що здійснюють діяльність з використання ДІВ;
витрати суб’єктів діяльності для забезпечення державної реєстрації ДІВ залишаються без змін: для радіонуклідних ДІВ у розмірі 0,1 прожиткового мінімуму, а за реєстрацію генераторів випромінювання - у розмірі 0,07 зазначеного прожиткового мінімуму);
рівень поінформованості суб’єктів окремих видів діяльності в сфері використання ядерної енергії з основних положень регуляторного акту – вище середнього.
Проект наказу оприлюднено на офіційному сайті Держатомрегулювання www.snrc.gov.ua у розділі для громадського обговорення.
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акту
Базове відстеження результативності здійснюватиметься за календарний рік до дати набрання чинності цього регуляторного акту.
Повторне відстеження результативності регуляторного акту здійснюється до закінчення двох років після набрання ним чинності шляхом здійснення моніторингу після прийняття запропонованої норми.
Періодичне відстеження результативності регуляторного акту здійснюється через кожні три роки, починаючи з дня виконання заходів із повторного відстеження.
У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань, пов’язаних із застосуванням цього регуляторного акту, буде забезпечено внесення відповідних змін у встановленому законодавством порядку.
Голова Державної інспекції
ядерного регулювання України С. БОЖКО
«____» _________________2015