Звіт про базове відстеження результативності регуляторного акта -
«Вимоги до Програм забезпечення якості при перевезенні радіоактивних матеріалів»
1. Виконавець заходів з відстеження регуляторного акта
Заходи з відстеження результативності регуляторного акта здійснені Управлінням гарантій та безпеки перевезень Держатомрегулювання України.
2. Цілі прийняття регуляторного акта
Метою розробки регуляторного акта «Вимоги до Програм забезпечення якості при перевезенні радіоактивних матеріалів» є встановлення додаткових вимог по забезпеченню якості на провадження діяльності з перевезення радіоактивних матеріалів (далі РМ) для посилення ядерної та радіаційної безпеки перевезень на основі методології постійного поліпшення.
Головне завдання, яке вирішувалося під час розробки НПА полягало у максимальному наближенні положень Вимог до стандартів ДСТУ ISO 9001-2001, ДСТУ 3815-98 та рекомендацій МАГАТЕ - Quality Assurance for the Safe Transport of Radioactive Material, Safety Series No. 113, IAEA, Vienna, 1994; Advisory Material for the IAEA Regulations for the Safe Transport of Radioactive Material. Safety Quide No. TS-G-1.1 (ST-2). IAEA Appendix IY: Quality assurance in the safe transport of radioactive material.
Прийняття цього акта встановлює вимоги до складання програми забезпечення якості, для гарантування забезпечення безпеки перевезень РМ, що досягається шляхом виконання ліцензіатом норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки.
Відповідно до ст. 27 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" провадження діяльності з перевезення радіоактивних матеріалів на території України підлягає державному регулюванню. Згідно зі ст. 28 цього закону, дозволом на здійснення цієї діяльності є ліцензія. Статтею 57 цього закону проголошено, що всі учасники перевезень радіоактивних матеріалів повинні мати систему забезпечення якості, яка включає програму систематичного контролю та інспекцій, спрямовану на забезпечення безпеки під час перевезення радіоактивних матеріалів.
3. Строк виконання заходів з відстеження
Заходи з відстеження здійснювались з 10 вересня по 15 жовтня 2006 року
4. Тип відстеження: базове.
5. Методи одержання результатів відстеження
Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснювалося:
- статистичним методом шляхом проведення аналізу програм забезпечення якості суб´єктів підприємницької діяльності, які займаються перевезенням радіоактивних матеріалів, під час розгляду ліцензійних матеріалів з метою визначення їх відповідності Вимогам стандартів ДСТУ ISO 9001-2001, ДСТУ 3815-98 та рекомендацій МАГАТЕ;
- соціологічним методом шляхом опитування суб´єктів діяльності щодо інформованості з розробки вимог до програм забезпечення якості при перевезенні РМ.
6. Дані та припущення, на підставі яких відстежувалась результативність, способи одержання даних.
За результатами аналізу відстеження результатів статистичним методом встановлено:
- серед загальної кількості розглянутих програм забезпечення якості (10 шт.), які надавалися за останній рік суб´єктами господарювання у складі ліцензійних документів для отримання/переоформлення ліцензій на провадження діяльності з перевезення РМ, 4 програми, тобто 40% від їх загальної кількості, не відповідали вимогам стандартів ДСТУ ISO 9001-2001, ДСТУ 3815-98 та рекомендацій МАГАТЕ і були повернені заявникам для їх доопрацювання;
- за результатами аналізу відстеження соціологічним методом, а саме шляхом опитування суб´єктів господарської діяльності - підприємств, установ і організацій, які проваджують діяльність з перевезення РМ встановлено, що 4 підприємствами суб´єктами господарювання своєчасно не були подані документи для переоформлення ліцензій, внаслідок чого провадження діяльності з перевезення РМ було зупинено, а ці підприємства понесли матеріальні збитки.
Загальна кількість ліцензіатів | Кількість ліцензіатів, що були опитані | Кількість ліцензіатів, які були проінформовані | Кількість ліцензіатів, які не були проінформовані |
40 | 16 | 12 | 4 |
Одним із якісних показників прийняття регуляторного акта буде забезпечення підвищення вимог до виконання усіх аспектів перевезення РМ та можливості ефективного контролю за процесом перевезення.
Можлива вигода економія коштів, які можуть бути витрачені на ліквідацію негативних наслідків, що можуть виникнути внаслідок порушення законодавства, норм і правил з ядерної та радіаційної безпеки при перевезенні РМ.
7. Кількісні та якісні значення показників результативності акта.
Кількісними показниками результативності регуляторного акта є:
- кількість суб'єктів господарювання - підприємств, які проваджують діяльність з перевезення РМ, на які поширюється дія акту, в рамках отриманих ними ліцензій на здійснення цього виду діяльності;
- кількість повернень на доопрацювання суб´єктам підприємницької діяльності програм забезпечення якості під час розгляду ліцензійних документів.
Планується 100% виключення кількості відмов та повернень на доопрацювання суб´єктам підприємницької діяльності програм забезпечення якості під час розгляду ліцензійних документів.
Якісними показниками є підвищення рівня безпеки об´єктів, призначених для провадження діяльності з перевезення радіоактивних матеріалів (наявність/відсутність систематичних порушень законодавства та норм і правил з ядерної та радіаційної безпеки, зокрема, підвищення відповідальності суб´єктів господарювання щодо виконання ними конкретних операцій з перевезення та необхідність підвищення загального рівня підготовки персоналу для безпечного виконання перевезень, тощо).
8. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей.
Застосування цього акту призведе до виключення відмов та повернень на доопрацювання суб´єктам підприємницької діяльності програм забезпечення якості під час розгляду ліцензійних документів.
За рахунок його застосування буде зменшено кількість матеріальних збитків підприємств, що проваджують діяльність з перевезення РМ, а також забезпечене здійснення комплексу заходів щодо контролю за дотриманням ліцензіатами вимог законів, норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки при здійсненні діяльності з перевезення РМ і забезпечене запобігання негативному впливу діяльності при перевезенні РМ та належний рівень захисту людини і навколишнього природного середовища.
Додаткові витрати у зв´язку з впровадженням цього регуляторного акту не передбачаються.
Голова О. А. Миколайчук