Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
Людям із порушенням зору
A- A+
Українською
In English
Регуляторні акти Держатомрегулювання / Проєкти регуляторних актів
від 27 серпня 2007 р.
Київ
ПЗ

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Закону України «Про внесення зміни

до статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"»

 

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проект Закону України «Про внесення зміни до статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"» розроблено за власною ініціативою Державного комітету ядерного регулювання України. Цей законопроект спрямовується на уникнення послаблення державного нагляду у сфері використання ядерної енергії відповідно до мети такого нагляду – забезпечення безпеки використання ядерної енергії.

2. Мета і шляхи її досягнення

Відповідно до статті 22 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» одним із складових державного регулювання безпеки використання ядерної енергії є здійснення нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки організаціями, підприємствами та особами, які використовують ядерну енергію. Крім того система державного нагляду в сфері використання ядерної енергії створена та підтримується на виконання вимог міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Україною, а саме: Конвенції про ядерну безпеку ( підпункт (ііі) пункту (2) стаття 7), ратифікованої Законом України від 17.12.97 р. № 736/97-ВР, та Об’єднаної конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та безпеку поводження з радіоактивними відходами (підпункти v, iv пункту 2 статті 19), ратифікованої Законом України від 20.04.2000 № 1688-ІІІ.

Державний нагляд в сфері використання ядерної енергії здійснюється за наступними основними напрямками:

- дотримання законодавства, норм, правил і стандартів з використання ядерної енергії, вимог ядерної та радіаційної безпеки суб'єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії, умов наданих ліцензій;

- організація і ведення державного обліку, запобігання незаконному обігу, забезпечення зберігання ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання;

- дотримання законодавства, норм, правил і стандартів з фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання.

Таким чином, державний нагляд в сфері використання ядерної енергії не може бути віднесено до контролю (нагляду) за господарською діяльністю у тому значенні, яке наведено в Законі України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”. Наразі закони та інші нормативно-правові акти з питань державного регулювання господарської діяльності не поширюються на сферу використання ядерної енергії (ст. 2 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», ст. 2 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності «).

Основні засади державного нагляду в сфері використання ядерної енергії встановлені в Законі України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», крім того, засади державного нагляду за дотриманням умов ліцензії встановлені в Законі України «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії». Згідно із зазначеними законами, міжнародними договорами та іншими нормативно-правовими актами, державний нагляд здійснюється відповідно до основного принципу державної політики у сфері використання ядерної енергії та радіаційного захисту, а саме забезпечення пріоритету захисту людини та навколишнього природного середовища від впливу іонізуючого випромінювання.

Законопроектом «Про внесення зміни до статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"» передбачається не поширення дії цього Закону на відносини, що виникають під час здійснення державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки.

3. Правові аспекти

Правовою підставою розроблення проекту акта є норми щодо державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки, передбачені в законах України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії», Конвенції про ядерну безпеку, ратифікованої Законом України від 17.12.97 р. № 736/97-ВР, Об’єднаній конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та безпеку поводження з радіоактивними відходами, ратифікованої Законом України від 20.04.2000 № 1688-ІІІ.

Крім зазначених законів у відповідній сфері суспільних відносин діють такі нормативно-правові акти:

1.     Закон України «Про поводження з радіоактивними відходами»;

2.     Закон України «Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання»;

3.     Закон України від 18 листопада 2003 року N 1284-IV  «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення»;

4.     Положення про Державний комітет ядерного регулювання України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2006 р. N 1830; 

5.     Порядок здійснення державного нагляду за додержанням вимог ядерної та радіаційної безпеки при використанні ядерної енергії, затверджений наказом Державатомрегулювання від 19 листопада 2003 р. N 141 ;

6.     наказ Держатомрегулювання від 2 листопада 2004 року N 170 «Про затвердження Типової програми інспекцій підприємств, установ та організацій, які використовують джерела іонізуючого випромінювання».

Реалізація акта не передбачає внесення змін до чинних актів, визнання актів такими, що втратили чинність, розроблення нових актів.

Проект акта не стосується прав та обов'язків громадян.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація акта не потребує додаткових матеріальних та інших витрат.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект акта підлягає погодженню з Міністерством економіки України, Міністерством фінансів України, Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва, правовій експертизі Міністерства юстиції України.

6. Регіональний аспект

Проект акта не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

7. Громадське обговорення

Проект акта 20.08.2007 розміщено на офіційному веб-сайті Державного комітету ядерного регулювання України для громадського обговорення.

8. Прогноз результатів

Реалізації акта забезпечить здійснення державного нагляду у сфері використання ядерної енергії із врахуванням підвищених вимог до здійснення діяльності з використанням ядерної енергії з метою забезпечення безпеки такої діяльності. Показниками ефективності здійснення державного нагляду у сфері використання ядерної енергії відповідно до законодавства, що регулює здійснення такого нагляду, є зниження порушень суб'єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії вимог ядерної та радіаційної безпеки.

 

Голова О. Миколайчук

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux