Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
Людям із порушенням зору
A- A+
Українською
In English
Регуляторні акти Держатомрегулювання / Проєкти регуляторних актів
від 16 травня 2012 р.
Київ
ПЗ

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

До проекту наказу Держатомрегулювання України «Правила оцінки відповідності інженерно-технічних засобів систем фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання та обладнання систем обліку та контролю ядерних матеріалів»

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

           

Підставою для розробки НПА є положення статті 6 Закону України «Про підтвердження відповідності» та статті 10 Закону України «Про стандартизацію», статті 25 Закону України «Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання». Відповідно до законодавства фізичний захист – це діяльність в сфері використання ядерної енергії, яка спрямована на захист інтересів національної безпеки, попередження, припинення диверсій, крадіжки або будь-якого іншого незаконного вилучення ядерного матеріалу, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання, а також зміцнення режиму нерозповсюдження ядерної зброї. Закон України «Про фізичний захист» вимагає забезпечення безперервного функціонування систем фізичного захисту ядерних установок, об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, інших джерел іонізуючого випромінювання з часу вибору майданчика під будівництво до припинення існування. Система фізичного захисту конкретної ядерної установки для досягнення своїх цілей взаємодіє з системою обліку та контролю ядерних матеріалів. Системи фізичного захисту та системи обліку та контролю ядерних матеріалів виконують свої завдання з використанням відповідних інженерно-технічних засобів та обладнання.

Нормативно-правовими актами України встановлені вимоги до інженерно-технічних засобів систем фізичного захисту та обладнання систем обліку та контролю ядерних матеріалів, включаючи вимоги щодо їх сертифікації. В той же час у нормативно-правовому полі України відсутні нормативні акти, які регулюють здійснення оцінки відповідності інженерно-технічні засобів систем фізичного захисту та обладнання систем обліку та контролю ядерних матеріалів.

 

   2. Мета і шляхи її досягнення

   Метою прийняття та реалізації нормативно-правового акта є забезпечення єдиної технічної політики в сфері фізичного захисту, обліку та контролю ядерних матеріалів.

Завданням цього НПА є встановлення порядку проведення оцінки відповідності інженерно-технічних засобів систем фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання та обладнання систем обліку та контролю ядерних матеріалів.

Проект нормативно-правового акта «Правила оцінки відповідності інженерно-технічних засобів систем фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання та обладнання систем обліку та контролю ядерних матеріалів» складається з таких розділів:

І. Загальні положення.

ІІ. Учасники процедури оцінки відповідності

ІІІ. Проведення оцінки відповідності

НПА «Правила оцінки відповідності інженерно-технічних засобів систем фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання та обладнання систем обліку та контролю ядерних матеріалів» відповідатиме встановленому чинними нормативно-правовими актами України необхідному рівню системи якості.

Введення в дію НПА дозволить експлуатуючим організаціям більш ефективно використовувати кошти, що спрямовуються на фізичний захист, облік та контроль ядерних матеріалів.

Неухильне виконання положень цього нормативно-правового акта сприятиме мінімізації можливості здійснення диверсії щодо ядерних установок та ядерних матеріалів, крадіжки чи іншого несанкціонованого вилучення ядерних матеріалів при їх перевезенні, а також зміцненню режиму нерозповсюдження ядерної зброї.

Необхідність розробки НПА «Правила оцінки відповідності інженерно-технічних засобів систем фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання та обладнання систем обліку та контролю ядерних матеріалів» випливає з результатів аналізу забезпечення нормативним регулюванням сфери фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів.

  

3. Правові аспекти

 В Україні діяльність з фізичного захисту, обліку та контролю ядерних матеріалів регулюється Законами України: «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», «Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання», «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії»; постановами Кабінету Міністрів України: «Про затвердження Порядку функціонування державної системи фізичного захисту» від 21.12.2011 № 1337, «Про затвердження Положення про державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів» від 18.12.96 № 1525 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 № 257), Правилами фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, затвердженими наказом Держатомрегулювання України від 04.08.2006 № 116, зареєстрованими в Мін’юсті України 21.09.2006 за № 1067/12941, Правилами ведення обліку та контролю ядерних матеріалів, затвердженими наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 26.06.2006 № 97, зареєстрованими в Мін’юсті України 17.07.2006 за № 849/12723(у редакції наказу Держатомрегулювання України від 08.02.2010 № 14, зареєстрованого в Мін’юсті України 03.03.2010 р. за № 202/17497), Загальними вимогами до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, затвердженими наказом Держатомрегулювання України від 28.08.2008 № 156, зареєстрованими в Мін’юсті України 21.10.2008 за № 999/15690, Вимогами до змісту та структури плану забезпечення фізичного захисту ядерної установки та ядерних матеріалів і плану забезпечення обліку та контролю ядерних матеріалів, затвердженими наказом Держатомрегулювання України від 04.12.2008 № 196, зареєстрованими в Мін’юсті України 23.12.2008 за № 1223/15914.

При розробленні нормативно-правового акта враховувалися рекомендації МАГАТЕ щодо фізичного захисту ядерного матеріалу та ядерних установок (INFCIRC/225/Rev.5).

У даний час у нормативно-правовому полі України відсутній нормативно-правовий акт, що регулює діяльність з проведення оцінки відповідності інженерно-технічних засобів систем фізичного захисту та обладнання систем обліку та контролю ядерних матеріалів.

 

4. Фінансово-економічне обґрунтування

 Реалізація заходів, передбачених цим нормативно-правовим актом, не потребуватиме додаткових бюджетних коштів та дозволить експлуатуючим організаціям більш ефективно використовувати кошти, що спрямовуються на фізичний захист.

 

5.  Позиція заінтересованих органів

Проект нормативно-правового акта погоджується з Міненерговугілля України, МНС України, МВС України, НАН України, Службою безпеки України, Міністерством економічного розвитку та торгівлі України.

 

6.  Регіональний аспект

Проект нормативно-правового акта не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.     

 

7.  Запобігання корупції

У проекті нормативно-правового акта відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень, тому проект акта не потребує проведення громадської антикорупційної експертизи.

 

8.       Громадське обговорення

Проект нормативно-правового акта не потребує громадського обговорення.

 

9. Позиція соціальних партнерів

Проект нормативно-правового акта не стосується соціально-трудової сфери. 

 

 

10. Оцінка регуляторного впливу

Проект наказу Держатомрегулювання України є регуляторним актом, який повністю відповідає принципам державної регуляторної політики. Відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» до проекту акта підготовлено аналіз регуляторного впливу.

Позитивними соціально-економічними наслідками прийняття даного акту є досягнення цілей фізичного захисту конкретних ядерних установок, об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, інших джерел іонізуючого випромінювання, захисту інтересів національної безпеки України, зміцненню режиму нерозповсюдження ядерної зброї.

 

11. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття акта

Неухильне виконання положень цього нормативно-правового акта забезпечить використання в системах фізичного захисту інженерно-технічних засобів і в системах обліку та контролю ядерних матеріалів обладнання, які відповідають вимогам законодавства до них, що в свою чергу мінімізує можливість здійснення диверсії щодо об’єктів та радіоактивних матеріалів, крадіжки чи іншого несанкціонованого вилучення радіоактивних матеріалів, а також сприятиме зміцненню режиму нерозповсюдження ядерної зброї.

 

 

Перший заступник Голови – Головний державний інспектор з ядерної та радіаційної безпеки України

___ __________________2012р.

 

 

 

 

________________

 

 

 

М.Х. ГАШЕВ

 

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux