Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
Людям із порушенням зору
A- A+
Українською
In English
Регуляторні акти Держатомрегулювання / Проєкти регуляторних актів
від 07 грудня 2004 р.
Київ
Аналіз впливу регуляторного акта "Загальні положення забезпечення безпеки захоронення радіоактивних відходів у геологічних сховищах"

"Загальні положення забезпечення безпеки захоронення радіоактивних відходів у геологічних сховищах" (далі Положення) розроблено Державним комітетом ядерного регулювання України відповідно до Комплексної програми поводження з радіоактивними відходами, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України № 2015 від 25.12.2002 р. та Плану науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт Державного комітету ядерного регулювання України на 2002 рік.

1. Проблема, яку передбачається розв´язати шляхом державного регулювання.

Створення цього регуляторного акта визначається необхідністю забезпечення ядерної та радіаційної безпеки при захороненні радіоактивних відходів (далі РАВ) у геологічних сховищах, на всіх етапах життєвого циклу сховищ ( вибір майданчика, проектування, спорудження, експлуатація, закриття) з метою захисту персоналу, населення і навколишнього середовища.

Об‘єктом регулювання цим актом є діяльність, пов´язана з захороненням у геологічних сховищах довгоіснуючих РАВ, які, згідно з критеріями допустимості (недопустимості), встановленими Нормами радіаційної безпеки України, не можуть бути захоронені у поверхневих (приповерхневих) сховищах, а також відпрацьоване ядерне паливо, якщо воно переведене у категорію РАВ. Положення встановлюють принципи, вимоги та умови забезпечення безпеки при захороненні РАВ у геологічних сховищах.

Вимоги Положення визначено відповідно до таких нормативно-правових актів:

·        Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища";

·        Закону України "Про поводження з радіоактивними відходами";

·        Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку";

·        Закону України "Про захист людини від впливу іонізуючих випромінювань";

·        НРБУ97. Норми радіаційної безпеки України;

·        НРБУ97/Д-2000. Норми радіаційної безпеки України. Доповнення. Радіаційний захист від джерел потенційного опромінення;

·        НП 306.3.04/2.001-97. Безпека РАВ. Порядок звільнення радіоактивних відходів і побічних радіоактивних матеріалів від регуляційного контролю;

·        НП 306.5.02/3.017-99. Вимоги до програми забезпечення якості на всіх етапах життєвого циклу ядерних установок;

·        НП 306.1.02/1.034-2000. Загальні положення забезпечення безпеки атомних станцій;

·        Державні будівельні норми України. ДБН А.3.1.-2-93. Порядок надання дозволів на виконання будівельних робіт;

·        Державні будівельні норми України. ДБН А.2.2-1-2003. Склад і зміст матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище (ОВНС) при проектуванні і будівництві підприємств, будинків і споруд;

·        НП 306.5.02/3.017-99. Вимоги до програми забезпечення якості на всіх етапах життєвого циклу ядерних установок;

·        ДСТУ ІSО 9001-2001. Системи управління якістю. Вимоги.

З набуттям чинності цих Положень, за їх допомогою будуть вирішені такі пріоритетні завдання:

·        визначено принципи, додержання яких дозволяє досягти встановлених цілей безпеки при захороненні високоактивних довгоіснуючих РАВ у геологічних сховищах;

·        встановлено вимоги щодо необхідності використання багатобар´єрного захисту (геологічний та інженерні бар‘єри) при розробці геологічного сховища і підкреслена роль геологічного бар´єру як найважливішого для забезпечення довготермінової безпеки сховища;

·        сформульовано загальні вимоги до характеристик майданчиків для розміщення геологічних сховищ (геологічні, структурно-тектонічні, гідрогеологічні, геохімічні, сейсмічні тощо), необхідні для забезпечення радіаційної безпеки сховища, включаючи довгостроковий період після закриття сховища;

·        встановлено вимоги до проектування та будівництва сховища, які мають забезпечити збереження функцій безпеки геологічного бар‘єру після закриття сховища у віддаленому майбутньому; викладені вимоги до конструкції сховища, систем і компонентів, важливих для безпеки, експлуатаційної території геологічного сховища, основних та допоміжних систем тощо;

·        сформульовано загальний підхід до критеріїв прийнятності відходів;

·        встановлено вимоги до забезпечення безпеки при експлуатації геологічних сховищ, яких мають додержуватись при поводженні з РАВ, їх зберіганні та розміщенні у сховищі;

·        визначено вимоги до забезпечення безпеки на стадії закриття геологічного сховища, а саме: до наявності плану закриття сховища, аналізу довготермінової безпеки сховища, проведення моніторингу навколишнього середовища та адміністративного контролю;

·        встановлено вимоги до проведення всебічної оцінки безпеки сховища з метою демонстрації відповідності всієї системи захоронення цілям радіаційної безпеки в період експлуатації сховища та після його закриття;

·        визначено вимоги до забезпечення якості всіх компонентів системи захоронення на всіх етапах життєвого циклу сховища шляхом впровадження працездатної програми забезпечення якості.

2. Цілі державного регулювання

Основними цілями, що мають бути досягнуті у результаті запровадження Положень є:

·        встановлення регулюючих вимог до забезпечення ядерної та радіаційної безпеки при виборі майданчика, проектуванні, будівництві, експлуатації і закритті геологічного сховища при захороненні РАВ у геологічних сховищах;

·        удосконалення існуючої практики поводження з РАВ і забезпечення належного рівня захисту людини та навколишнього природного середовища від дії іонізуючого випромінювання при захороненні РАВ у геологічних сховищах;

·        визначення принципів, додержання яких дозволяє досягти встановлених цілей безпеки при захороненні РАВ у геологічних сховищах;

·        імплементація вимог законодавства у практику регулювання безпеки при захороненні РАВ у геологічних сховищах;

·        підвищення ефективності державного регулювання безпеки.

3. Оцінка прийнятних альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Встановлення регулюючих вимог до забезпечення ядерної та радіаційної безпеки при захороненні РАВ у геологічних сховищах, на всіх етапах їхнього життєвого циклу, не має інших альтернатив досягнення зазначених цілей в українському законодавстві.

4. Механізм, який пропонується для розв'язання проблеми і відповідні заходи

Розроблення та введення в дію цього регуляторного акта заповнить існуючу прогалину у системі нормативно-правового забезпечення регулюючої діяльності Держатомрегулювання України у сфері використання ядерної енергії, ядерної та радіаційної безпеки. Вимоги цього акта є механізмом реалізації норм чинного законодавства України та врегулювання питань, пов´язаних з поводженням з РАВ, зокрема забезпеченням ядерної та радіаційної безпеки при захороненні РАВ у геологічних сховищах.

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття нормативного акта

Встановлені регуляторним актом принципи і вимоги, що забезпечують безпеку при захороненні довгоіснуючих РАВ у геологічних сховищах, оптимізовано з урахуванням міжнародного і вітчизняного досвіду у сфері поводження з РАВ.

Не виявлено зовнішніх або внутрішніх чинників, які можуть негативно впливати на дотримання вимог цього акта.

6. Очікувані результати

Результатом запровадження Положень буде досягнення цілей державного регулювання, зазначених у п.2 цього аналізу, удосконалення існуючої практики поводження з РАВ і забезпечення належного рівня захисту людини та навколишнього природного середовища.

Прийняття цього регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних витрат з державного бюджету України.

7. Обґрунтування строку дії акта

Обмеження строку дії Положень на цей час не передбачається.

Термін першого перегляду - через 5 років.

8. Показники результативності акта: 

 

·        встановлення регулюючих вимог до загальних положень ядерної та радіаційної безпеки при захороненні РАВ, що підлягають розміщенню в геологічних сховищах, на всіх стадіях створення і існування сховищ;

·        забезпечення якості здійснення комплексу поетапних заходів для контролю над дотриманням умов вибору майданчика, проектуванням, будівництвом, експлуатацією, закриттям і післяексплуатаційним обслуговуванням геологічних сховищ РАВ;

·        запобігання негативного впливу діяльності у сфері поводження з РАВ і забезпечення належного рівня захисту людини та навколишнього природного середовища.

9. Заходи щодо відстеження результативності акта

Відповідальність та контроль за виконанням вимог регуляторного акта покладається на Державний комітет ядерного регулювання України. Дослідження результативності регуляторного акта буде проведено за оцінками фахівців Держатомрегулювання, ДНТЦ ЯРБ, МНС України та інших експертів та організацій, що прийматимуть участь у її проведенні.

 

Заступник Голови
 Держатомрегулювання України

В.О. БИКОВ 

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux