ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА КОЛЕГІЇ
04 серпня 2022 року м. Київ № 09
Про розгляд проєкту Закону України «Про Національну комісію ядерного регулювання»
Проєкт Закону України «Про Національну комісію ядерного регулювання» розроблено з метою закріплення на законодавчому рівні статусу органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки як центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом, що слугуватиме підвищенню ефективності його діяльності та незалежності у прийнятті регулюючих рішень, з урахуванням законодавства України, зокрема щодо функціонування органів влади, положень міжнародних конвенцій, директив ЄС, імплементація яких передбачена Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, документів МАГАТЕ та набутого досвіду державного регулювання.
Колегія, розглянувши та обговоривши проєкт Закону України «Про Національну комісію ядерного регулювання», КОНСТАТУЄ:
Підставою для розроблення законопроєкту є пункт 414 Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2022 рік, затвердженого постановою Верховної Ради України від 15 лютого 2022 р. № 2036-IX.
Необхідність розроблення законопроєкту викликана потребою реформування органу державного регулювання безпеки використання ядерної енергії з метою посилення його інституційної стабільності, ефективності та незалежності шляхом законодавчого закріплення його статусу як державного колегіального органу виконавчої влади із спеціальним статусом відповідно до вимог Конвенції про ядерну безпеку, Об’єднаної конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та про безпеку поводження з радіоактивними відходами, Конвенції про фізичний захист ядерного матеріалу та ядерних установок, Директив 2011/70/ЄВРАТОМ, 2014/87/ЄВРАТОМ, Меморандуму про взаєморозуміння щодо Стратегічного Енергетичного Партнерства між Україною та Європейським Союзом спільно з Європейським Співтовариством з атомної енергії.
Україна, як член МАГАТЕ та сторона зазначених конвенцій, дотримується вимог документів МАГАТЕ. Норми МАГАТЕ з безпеки «Державна, правова і регулююча основа забезпечення безпеки» № GSR Part 1, зокрема, Вимога 4 передбачає, що державою повинна забезпечуватись дійсна незалежність регулюючого органу в прийнятті ним рішень, пов’язаних з безпекою, та його функціональне відокремлення від організацій, які мають обов’язки чи інтереси, які можуть неналежно вплинути на прийняття ним рішень, також забезпечується спроможність регулюючого органу приймати рішення в межах передбачених у законі повноважень без неналежних обмежень чи тиску, які могли б створити загрозу для безпеки, наприклад, тиску, пов’язаного із зміною політичних обставин чи економічних умов. На регулюючий орган не покладається ніяких обов’язків, які могли б створити конфліктну ситуацію у зв’язку з виконанням ним своїх функцій з регулювання питань безпеки установок і діяльності.
Проєктом закону визначаються:
- основні завдання та повноваження Комісії, принципи її діяльності.
Основними завданнями Комісії є:
1) формування та забезпечення реалізації державної політики з питань ядерної та радіаційної безпеки під час використання ядерної енергії та під час поводження з матеріалами із підвищеним вмістом радіонуклідів природного походження;
2) здійснення державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки під час використання ядерної енергії та під час поводження з матеріалами із підвищеним вмістом радіонуклідів природного походження;
3) координація в межах своїх повноважень діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади з питань ядерної та радіаційної безпеки;
4) забезпечення дотримання і виконання зобов’язань, взятих за міжнародними договорами України, з питань ядерної та радіаційної безпеки, фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, уранових об’єктів, інших джерел іонізуючого випромінювання, застосування гарантій нерозповсюдження ядерної зброї та двосторонніми договорами у сфері мирного використання ядерної енергії.
Повноваження Комісії базуються на законодавстві України, міжнародних договорах та документах МАГАТЕ, документах права ЄС;
- склад Комісії, особливості призначення, припинення повноважень та правового статусу членів Комісії.
До складу Комісії входять Голова та чотири члени Комісії, які призначаються на посади Кабінетом Міністрів України строком на п’ять років за результатами відкритого конкурсного відбору. Один із членів Комісії є Головним державним інспектором з ядерної та радіаційної безпеки України. Законопроєктом передбачена окрема процедура призначення та вимоги до членів конкурсної комісії, порядок її діяльності та прийняття рішень;
- фахові та репутаційні вимоги до членів Комісії, включаючи вимоги щодо базових знань, знань законодавства, норм, правил та стандартів у сфері використання ядерної енергії, щодо культури безпеки тощо, вимоги щодо стажу роботи;
- повноваження Голови Комісії, гарантії незалежності Комісії та членів Комісії;
- засади функціонування Комісії, оплати праці та порядок фінансування її діяльності.
Передбачається, що фінансування здійснюється за рахунок Державного бюджету України з подальшою частковою компенсацією таких видатків суб’єктами господарювання, діяльність яких у сфері використання ядерної енергії підлягає регулюванню Комісією. Такий порядок фінансування відповідає рекомендаціям МАГАТЕ «Організація та укомплектування персоналом регулюючого органу для ядерних установок» № GS-G-1.1;
- порядок прийняття Комісією рішень.
Комісія приймає рішення на засіданнях, які проводяться у формі відкритих слухань, крім випадків, передбачених законодавством. Комісія інформує громадськість про плани та результати своєї роботи.
Законопроєкт містить перехідні положення, що покликані забезпечити безперервність державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, та прикінцеві положення, якими вносяться зміни до ряду законів у зв’язку із прийняттям цього закону.
Реалізація положень проєкту Закону потребує змін до інших законів, які зазначені в Прикінцевих положеннях проєкту Закону.
Законопроєкт потребує публічних консультацій, проведених відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 03 листопада 2010 р. № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики».
Прийняття проєкту Закону України «Про Національну комісію ядерного регулювання» сприятиме зміцненню позицій органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, а також виконанню Україною своїх зобов’язань, взятих при підписанні Конвенції про ядерну безпеку, Об’єднаної конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом і безпеку поводження з радіоактивними відходами, Конвенції про фізичний захист ядерного матеріалу та ядерних установок, Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, Меморандуму про взаєморозуміння щодо стратегічного енергетичного партнерства між Україною та Європейським Союзом спільно з Європейським співтовариством з атомної енергії.
Функціонування незалежного, професійного органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки спрятиме забезпеченню ядерної та радіаційної безпеки в Україні та іміджу України, як країни, що спроможна забезпечити безпеку використання ядерної енергії.
За результатами обговорення проєкту Закону України «Про Національну комісію ядерного регулювання», Колегія Державної інспекції ядерного регулювання України ПОСТАНОВЛЯЄ:
- Схвалити проєкт Закону України «Про Національну комісію ядерного регулювання» у цілому.
- Управлінню правового забезпечення доопрацювати проєкту Закону України «Про Національну комісію ядерного регулювання» з урахуванням пропозицій та коментарів, озвучених під час засідання.
- Провести публічні консультації щодо проєкту Закону України «Про Національну комісію ядерного регулювання», відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 р. № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики».
Голова Колегії Олег КОРІКОВ
Секретар Колегії Тетяна КНЯЖНИЦЬКА