18 вересня 2024 року під час 68-ї Генеральної конференції МАГАТЕ у Відні (Австрія) відбулася робоча зустріч Голови Держатомрегулювання – Головного державного інспектора з ядерної та радіаційної безпеки України Олега Корікова та Генерального директора Норвезького агентства з радіаційної та ядерної безпеки (DSA) Пера Странда. В ході зустрічі очільники національних ядерних регуляторів України та Норвегії обговорили стан реалізації низки спільних проєктів, два з яких розпочато в 2024 році.
Перший проєкт - NORM – це спільна робота над регламентом безпечного поводження з неядерними природними радіоактивними матеріалами. Цей комплексний проект охоплює широкий спектр аспектів, спрямованих на аналіз промислових підприємств, які генерують неядерні природні радіоактивні матеріали, проведення аналізу наявних недоліків у цій сфері в Україні. Результатом реалізації цього проєкту має стати розробка чотирьох нормативно-правових документів, які будуть застосовуватися в нашій державі.
Другий проєкт – ARGOS – передбачає передачу відповідного програмного забезпечення та проведення навчання українських фахівців з метою посилення системи аварійної готовності та реагування на радіаційні аварії. Проєкт перебуває на стадії реалізації: тривають навчання та налаштування програмного забезпечення.
«Хочу висловити велику вдячність DSA, яке залишається одним з найбільш надійних наших партнерів, за постійну підтримку Держатомрегулювання, що є особливо важливим в умовах повномасштабного вторгнення рф в Україну, яке триває та створює серйозні виклики як для України, так і загалом для світової спільноти. Ми впевнено можемо говорити про ефективність нашої співпраці, адже це підтверджено низкою успішно реалізованих спільних проєктів», - наголосив Голова Держатомрегулювання.
Зазначимо, що історія співпраці Держатомрегулювання та DSA розпочалася в 2014 році. Спільні проєкти Держатомрегулювання та DSA, які були розпочаті після 24 лютого 2022 року, охоплюють такі важливі напрямки:
розробка політики та процедур для відновлення регуляторного контролю над ядерними об’єктами, які постраждали від окупації та бойових дій;
обстеження територій, які постраждали від ворожої військової окупації;
управління критичними знаннями, необхідними для захисту персоналу, населення та довкілля під час ядерних або радіаційних інцидентів, спричинених бойовими діями;
забезпечення обладнанням для радіаційної розвідки на раніше окупованих територіях тощо.