Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
Людям із порушенням зору
A- A+
Українською
In English
Рішення Колегії Держатомрегулювання №7 від 9 серпня 2018 року
Опубліковано 13 серпня 2018 року о 10:42

ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ

 

РІШЕННЯ КОЛЕГІЇ

 

 

09 серпня 2018 року м. Київ № ___07_____

 

 

Контроль та облік індивідуальних доз

професійного опромінення - державних інспекторів

та осіб, віднесених до персоналу категорії А

 

 

Найвищим пріоритетом діяльності Держатомрегулювання,  як центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері безпеки використання ядерної енергії, є  гарантування захисту людини від шкідливого впливу іонізуючого випромінювання при здійсненні будь-якої діяльності, пов'язаної з додатковим, до природного, іонізуючим опроміненням, включаючи діяльність на всіх етапах життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів, поводження з радіоактивними відходами, перевезення радіоактивних матеріалів, виробництво і використання джерел іонізуючого випромінювання, а також надійної захищеності ядерних установок, ядерних матеріалів джерел іонізуючого випромінювання від несанкціонованого доступу та впливу.

Усі ці об’єкти існують завдяки людям, котрі усвідомлюючи можливі ризики небезпеки іонізуючого випромінювання, віддано працюють на благо держави, і тому числі і державні інспектори Держатомрегулювання, які забезпечують інспекційні перевірки цих об’єктів.

В Україні рішення про створення єдиної державної системи контролю та обліку індивідуальних доз опромінення населення було прийняте наприкінці 90-х років. Зокрема, у 1999 році та пізніше у 2001 були прийняті дві постанови Кабінету Міністрів України № 406 та № 379, якими був затверджений порядок створення єдиної державної системи контролю та обліку індивідуальних доз опромінення населення. Координацію робіт по створенню системи було покладено на Міністерство охорони здоров’я (МОЗ) України.

Зважаючи на той факт, що в період з 1999 по 2013 рік єдиної державної системи контролю та обліку індивідуальних доз опромінення населення МОЗ так і не створено, наприкінці 2012 року Верховною Радою України затверджено зміни до статті 18 Закону України «Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання», відповідно до яких встановлено, що визначення, облік та контроль доз опромінення персоналу та населення забезпечуються шляхом створення єдиної державної системи контролю та обліку індивідуальних доз опромінення.

На сьогодні, забезпечення організації створення та функціонування цієї системи покладається на орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки – Держатомрегулювання. У 2014 році цю функцію включено до Положення про Державну інспекцію ядерного регулювання України, затвердженого постановою КМУ від 20 серпня 2014 № 363.

У 2014 році спільними зусиллями з Національним науковим центром радіаційної медицини НАМН України (далі - ННЦРМ НАМНУ) Держатомрегулювання було організовано та проведено 1-е національне інтеркалібрування вимірювальних  лабораторій індивідуального дозиметричного контролю. Захід організовано з метою оцінки якості вимірювання індивідуальних доз в Україні, по його завершенню перелік лабораторій, які успішно пройшли інтеркалібрування доведено до відома ліцензіатів за напрямом.

У 2014 році Держатомрегулюванням розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку створення єдиної державної системи контролю та обліку індивідуальних доз професійного опромінення».

Цей проект вимагав доопрацювання відповідно до міжнародних та європейських норм радіаційної безпеки. Зокрема, необхідно було імплементувати нові підходи до національних систем контролю та обліку індивідуальних доз опромінення. Мова йде про статті 41-44, 51 та Додаток Х Директиви Ради 2013/59/ЄВРАТОМ від 5 грудня 2013 року та про пункти 19-25 Міжнародного стандарту безпеки «Радіаційний захист та безпека радіаційних джерел» (Radiation Protection and Safety of Radiation Sources: International Basic Safety Standards , GSR Part 3, 2014).

Згідно з новими міжнародними нормами безпеки національні реєстри доз професійного опромінення мають також охоплювати облік доз опромінення працівників на виробництвах з природним вмістом радіонуклідів, опромінення екіпажів літаків, осіб, які тимчасово залучаються до робіт в зоні дії іонізуючого випромінювання (працівники вугільних, залізорудних та уранових шахт, будівельні організації, а також державних інспекторів.

На сьогодні в Держатомрегулювання виконується робота з приведення законодавства у відповідність до міжнародних та європейських стандартів безпеки.

Важливими складовими єдиної державної системи обліку та контролю доз опромінення є не лише запровадження інформаційної бази даних, а, перш за все, вирішення таких завдань:

1. Запровадження єдиного методичного підходу до визначення та оцінки індивідуальних доз професійного опромінення в Україні, забезпечення контролю якості вимірювань, що дозволить покращити рівень радіаційного захисту об’єктів використання ядерної енергії та поліпшити умови праці персоналу.

2. Досягнення максимально достовірних результатів індивідуального дозиметричного контролю шляхом розвитку технічних можливостей та компетентності вимірювальних лабораторій.

3. Подальшого розвитку єдиної державної системи обліку та контролю доз опромінення для обліку доз опромінення критичних груп населення, працівників виробництв з природним вмістом радіонуклідів та опромінення радоном, екіпажів літаків. Що стосується останнього – це нові складові міжнародної системи радіаційного захисту, які на сьогодні в Україні не імплементовані.

Вирішення цих питань потребує консолідованої та спільної роботи центральних органів виконавчої влади (МОЗ, Мінсоцпраці), НАНУ, НАМНУ, інших установ з урахуванням їх компетенції, науковців та професіоналів в цій сфері, тобто реалізації спільного плану заходів, затвердження якого планується постановою Кабінету Міністрів України.

Індивідуальний дозиметричний контроль опромінення є важливим заходом з оптимізації радіаційного захисту персоналу, залучених працівників, а також державних інспекторів, які не лише здійснюють інспекційні перевірки, а також беруть участь у реагуванні на радіаційні аварії та інциденти, виявлення у незаконному обігу радіоактивних матеріалів.

За результатами обговорення Колегія Держатомрегулювання ВИРІШИЛА:

 

1. Врахувати Концепцію щодо створення та забезпечення функціонування єдиної державної системи контролю та обліку індивідуальних доз та національного дозового реєстру, розроблену Національним науковим центром радіаційної медицини НАМН України, як дорожню карту щодо подальших дій в розвитку системи індивідуального дозиметричного контролю професійного опромінення в Україні.

 

2. Управлінню радіаційної безпеки разом з Управлінням правового забезпечення, із залученням (за згодою) Національного наукового центру радіаційної медицини НАМН України, інших компетентних інститутів та наукових закладів завершити розробку проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку та плану заходів створення Єдиної державної системи контролю та обліку індивідуальних доз професійного опромінення», гармонізованих із законодавством ЄС та міжнародними стандартами безпеки.

Термін: 28.12.2018

 

3. Головному спеціалісту з питань охорони праці та пожежної безпеки Зіміній О.С. розробити проект положення про забезпечення державних інспекторів Держатомрегулювання індивідуальним дозиметричним контролем.

Термін: 29.03.2019

 

4. Керівникам структурних підрозділів Держатомрегулювання постійно надавати інформацію головному спеціалісту з питань охорони праці та пожежної безпеки Зіміній О.С щодо отриманих державними інспекторами доз опромінення під час інспекцій/обстежень для забезпечення їх контролю та обліку.

 

Голова Колегії Г. ПЛАЧКОВ

 

 

Секретар Колегії Т. КНЯЖНИЦЬКА

 

 


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux