ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А К О Л Е Г І Ї
від 09 травня 2024 р. м. Київ № 02
Про стан функціонування національної
експлуатуючої організації з поводження
з РАВ ДСП «ЦППРВ»
Для забезпечення інтегрованого процесу поводження з РАВ в Україні має бути створено у достатній кількості та безпечно функціонувати об’єкти призначені для поводження з РАВ, з урахуванням всіх джерел утворення, обсягів та характеристик відходів.
Наразі стан реалізації більшості із першочергових завдань зі створення цілісної системи поводження з РАВ в Україні, які визначені у Стратегії поводження з радіоактивними відходами в Україні, схваленій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.08.2009 № 990-р, у Загальнодержавній цільовій екологічній програмі поводження з радіоактивними відходами, затвердженій Законом України від 17.09.2008 № 516-VI, залишається незадовільним.
Реалізація державної політики та державне управління у сфері поводження з радіоактивними відходами покладено на Державне агентство України з управління зоною відчуження (далі – ДАЗВ), діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів (далі – Міндовкілля).
1. 23 червня 2022 року Європейська рада надала Україні статус кандидата на вступ до Європейського Союзу. Наразі Урядом України та Європейською комісією здійснюється поглиблений аналіз відповідності національної законодавчої системи положенням Європейських директив. У сфері поводження з радіоактивними відходами основним Європейським документом є Директива Ради 2011/70 Євратом.
8 листопада 2023 опублікований перший Звіт про прогрес України в рамках Пакета розширення ЄС. У Главі 15. «Енергетика» цього Звіту, серед іншого, зазначено: «В Україні існують регуляторні рамки у сфері поводження з радіоактивними відходами, які потребують подальшого розвитку. У країні досі відсутні декілька необхідних планів у сфері поводження з радіоактивними відходами».
На сьогодні ДАЗВ не забезпечено актуалізацію заходів Загальнодержавної цільової екологічної програми поводження з радіоактивними відходами, затвердженої Законом України від 17.09.2008 № 516-VI. Період планування завдань та заходів цієї програми завершився у 2017 році, хоча ряд заходів так і залишився не виконаним.
2. Відповідно до Закону України «Про поводження з радіоактивними відходами» у 2009 році створено Державний фонд поводження з РАВ, основним платником до якого є АТ «НАЕК «Енергоатом», а також інші підприємства в результати діяльності яких можуть утворюватися РАВ. Розпорядником коштів фонду є Державне агентство України з управління зоною відчуження. Кошти Фонду мають спрямовуватися відповідно до завдань та заходів Загальнодержавної цільової екологічної програми поводження з радіоактивними відходами.
Невідомо на які потреби надходять кошти з цього фонду зважаючи на те, що на сьогодні не затверджена в установленому порядку актуалізована редакція Загальнодержавної цільової екологічної програми поводження з радіоактивними відходами.
Наразі відсутні введені у експлуатацію сховища для захоронення упаковок РАВ від діючих АЕС, що має негативні безпекові і економічні наслідки, зокрема, АЕС змушені зберігати великі обсяги РАВ та вже вироблені упаковки РАВ на майданчиках АЕС, створювати додаткові сховища на майданчиках АЕС, що спричиняє додаткові ризики щодо експлуатації енергоблоків АЕС, у тому числі, при продовженні терміну експлуатації, підвищує експлуатаційні витрати.
3. Міндовкілля та ДАЗВ не забезпечено законодавче закріплення правового режиму зони спеціального промислового використання для спорудження та експлуатації об’єктів, призначених для поводження з РАВ та ВЯП, яка має бути визначена на території зони відчуження та визнана довічно непридатною для постійного проживання населення, як це передбачено Указом Президента України від 23.03.2021 № 111 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23.03.2021 «Про виклики і загрози національній безпеці України в екологічній сфері та першочергові заходи щодо їх нейтралізації» та Указом Президента України від 13.04.2016 № 141/2016 «Про додаткові заходи щодо перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему та відродження територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи».
У рамках підготовки та представлення у 2018 році Шостої Національної доповіді про виконання Україною зобов’язань, що випливають з Об’єднаної Конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та про безпеку поводження з радіоактивними відходами, одним з «Викликів» («Challenges») для України було визначено «Законодавче закріплення особливого статусу зони спеціального промислового використання на території зони відчуження з метою її ефективного використання у господарському і ядерному комплексах та захисту наступних поколінь».
4. Підпорядковане ДАЗВ державне спеціалізоване підприємство «Центральне підприємство з поводження з радіоактивними відходами» (далі – ДСП «ЦППРВ»), є єдиною експлуатуючою організацією на всіх етапах життєвого циклу сховищ для захоронення радіоактивних відходів і провадить діяльність з переробки, зберігання та захоронення радіоактивних відходів на території зони відчуження (крім майданчика ЧАЕС).
На сьогодні відсутні визначені ДАЗВ в установленому порядку, як органом державного управління у сфері поводження з РАВ, та погоджені з Держатомрегулювання Кваліфікаційні вимоги до керівника та заступників керівника ДСП «ЦППРВ», діяльність яких підлягає ліцензуванню на право здійснювати організаційно-розпорядчі функції, пов’язані із забезпеченням ядерної та радіаційної безпеки. Відсутність Кваліфікаційних вимог унеможливлює ліцензування посадових осіб ДСП «ЦППРВ», як це передбачено статтею 9 Закону України «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії».
Держатомрегулювання з початку 2022 року послідовно наполягає щодо необхідності визначення у встановленому порядку Кваліфікаційних вимог до керівництва експлуатуючої організації з метою забезпечення рівня компетентності відповідних посадових осіб, необхідних для забезпечення ядерної та радіаційної безпеки об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами.
5. Не виконуються/затримуються заходи із створення та функціонування інтегрованої системи поводження з РАВ в Україні, ключовим елементом якої визначено – об’єкти, призначені для поводження з РАВ, у зоні відчуження, для забезпечення централізованого захоронення та довгострокового зберігання РАВ від усього сектору використання ядерної енергії в Україні.
Станом на квітень 2024 року ДСП «ЦППРВ»:
5.1. Не розпочато ліцензійний процес щодо розширення експлуатації СОПСТРВ (Спеціально обладнаного приповерхневого сховища для захоронення РАВ на майданчику комплексу виробництв «Вектор») на додаткові відсіки; не проведені необхідні ремонтні роботи відсіків СОПСТРВ, не здійснено переоцінку безпеки сховища;
5.2. Не поновлювався ліцензійний процес щодо експлуатації сховищ для захоронення РАВ - ТРВ-1, ТРВ-2 на майданчику комплексу «Вектор»;
Оцінки безпеки цих сховищ ТРВ-1 та ТРВ-2 не доопрацьовані з урахуванням відповідних висновків державної експертизи ядерної та радіаційної безпеки від 18.05.2020 і від 21.05.2020 та Спільного звіту Рискаудит/ДНТЦ ЯРБ № 2504.
5.3. Не розроблено проєкт та не отримано окремий дозвіл Держатомрегулювання на консервацію сховища для захоронення РАВ № 21А пункту захоронення радіоактивних відходів «Буряківка» (далі – ПЗРВ «Буряківка»), заповнення якого завершилося ще в кінці 2023 року.
Не проводяться роботи з реалізації будівництва додаткових 6 міжтраншейних сховищ ПЗРВ «Буряківка», відповідно до проєктної документації, погодженої Держатомрегулюванням (Висновок експертизи ЯРБ направлено листом від 20.05.2019 № 24-31/6319).
Потужності для захоронення ПЗРВ «Буряківка» вичерпані.
Висновок державної експертизи ЯРБ переоцінки безпеки ПЗРВ «Буряківка», що передбачена умовами ліцензії на експлуатацію ПЗРВ «Буряківка» № ЕО 000953 - негативний.
5.4. Не розроблено проєкт та не забезпечено реконструкцію ПЗРВ «Підлісний», у рамках посилення захисних бар’єрів цього об’єкта, після проведених досліджень модуля А-1. При проведенні досліджень ДСП «ЦППРВ» було допущено порушення погоджених Держатомрегулюванням Технічного рішення та Програми досліджень, що призвело до порушення цілісності бар’єрів сховища. При цьому, реконструкція ПЗРВ «Підлісний» з метою усунення виявлених порушень неодноразово переносилася, відповідний проєкт не розроблено.
Довідково:
ПЗРВ «Підлісний» споруджений в рамках першочергових заходів з ліквідації Чорнобильської аварії. У модулях А-1 та Б-1 цього ПЗРВ, протягом 1986 - 1988 років, розміщувалися найбільш небезпечні високоактивні та довгоіснуючі аварійні РАВ, включаючи паливовмісні матеріали.. У 2012 році з державний кошт була завершена реалізація проєкту «Закриття сховищ ПЗРВ «Підлісний» щодо створення додаткових бар’єрів, стабілізації та підвищення безпеки цього об’єкта.
5.5. Не завершено роботи з проведення «гарячих» випробувань Централізованого сховища для довгострокового зберігання відпрацьованих джерел іонізуючого випромінювання (ЦСВДІВ). З 2016 року від початку проведення «гарячих» комплексних випробувань ДСП «ЦППРВ» не були реалізовані плани модифікацій систем важливих для безпеки ЦСВДІВ, не завершено підготовку остаточної редакції звіту про результати «гарячих» випробувань, не розроблено звіт з аналізу безпеки ЦСВДІВ на етап експлуатація.
5.6. Незадовільним є стан реалізації заходів із створення геологічного сховища для захоронення РАВ в Україні. Національний план геологічного захоронення радіоактивних відходів в Україні і графік його реалізації не розроблені з урахуванням рекомендацій та пропозицій, підготовлених в рамках проекту Європейської комісії INSC U4.01/14В+В1 «Розробка національного плану геологічного захоронення радіоактивних відходів в Україні і графіка його реалізації» та наданих Держатомрегулюванням в рамках проекту ЄК UK/TS/58.
У рамках підготовки та представлення у 2020 - 2022 роках Національної доповіді про виконання Україною зобов’язань, що випливають з Об’єднаної Конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та про безпеку поводження з радіоактивними відходами, одним з «Викликів» («Challenges») для України було визначено «Прийняття та початок реалізації національного плану щодо створення геологічного сховища для захоронення РАВ».
ВИСНОВКИ:
1. Тривалий час залишається невиконаним ряд завдань, які мають ключове значення для створення та функціонування інтегрованої системи поводження з РАВ в Україні, сталого розвитку національного ядерно-енергетичного сектору, в цілому, дотримання Україною основних міжнародних принципів забезпечення безпеки при використанні ядерної енергії, виконання міжнародних зобов’язань в рамках Об’єднаної конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та про безпеку поводження з радіоактивними відходами, міжнародного іміджу України.
2. ДАЗВ не забезпечено прийняття в установленому порядку відповідних рішень з метою ефективного функціонування національної експлуатуючої організації з поводження з радіоактивними відходами та створення передумов розвитку системи поводження з радіоактивними відходами на території зони відчуження з метою захисту населення та майбутніх поколінь.
3. У експлуатуючої організації на всіх етапах життєвого циклу сховищ для захоронення радіоактивних відходів ДСП «ЦППРВ» відсутні:
- керівництво з відповідним рівнем освіти та кваліфікації та підтвердженим досвідом роботи у сфері використання ядерної енергії та поводження з РАВ;
- системний підхід до планування та реалізації заходів, необхідних для створення елементів інтегрованої системи поводження з РАВ в Україні на етапі довгострокового зберігання і захоронення.
Враховуючи представлену інформацію та обговорення під час засідання Колегія Держатомрегулювання ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Міндовкілля, ДАЗВ вжити заходів щодо забезпечення актуалізації завдань та заходів Загальнодержавної цільової екологічної програми поводження з радіоактивними відходами з урахуванням пропозицій та зауважень заінтересованих сторін.
2. Міндовкілля, ДАЗВ невідкладно визначити у встановленому порядку Кваліфікаційні вимоги до керівника та заступників керівника ДСП «ЦППРВ», діяльність яких підлягає ліцензуванню.
3. ДАЗВ та ДСП «ЦППРВ» забезпечити реалізацію необхідних заходів щодо створення та функціонування елементів інтегрованої системи поводження з РАВ в Україні на етапі їх довгострокового зберігання та захоронення відповідно до Стратегії поводження з радіоактивними відходами в Україні, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.08.2009 № 990-р, та Загальнодержавної цільової екологічної програми поводження з радіоактивними відходами.
4. Рекомендувати Держатомрегулюванню інформувати Кабінет Міністрів України про незадовільний стан реалізації завдань і заходів зі створення та функціонування системи поводження з радіоактивними відходами у зоні відчуження.
Голова Колегії Олег КОРІКОВ
Секретар Колегії Ірина БАГЛАЙ