Представники Держатомрегулювання 21.11.2017 взяли участь у прес-конференції та заключній нараді за проектом INSC U4.01/12BCD щодо удосконалення інфраструктури з аварійної готовності та поводження з РАВ спецпідприємств Державної корпорації «УкрДО «Радон». На початку наради учасників привітали представники Державного агентства з управління зоною відчуження, Європейської комісії, Держатомрегулювання.
Відбулася прес-конференція із представниками ЗМІ з питань безпеки поводження з РАВ неядерного сектору, яке здійснюють Міжрегіональні спеціалізовані підприємства Державної корпорації «УкрДО «Радон».
Проект U4.01/12BCD, реалізований у рамках Інструменту співробітництва Європейської Комісії у сфері ядерної та радіаційної безпеки (INSC), спрямований на посилення спроможності, вдосконалення інфраструктури і технічних засобів Міжрегіональних спеціалізованих підприємств Державної корпорації «УкрДО «Радон», у тому числі у частині поводження з «історичними» РАВ та реагування на радіаційні аварії на територіях відповідних регіонів України і ліквідації їх наслідків.
Компонент 12 В проекту включав постачання обладнання та тренування аварійних бригад для забезпечення оперативного реагування на радіаційні аварії у відповідних регіонах обслуговування спеціалізованих підприємств.
Спеціалізовані підприємства ДК «УкрДО «Радон» є основною ланкою під час реагування у випадках аварійних ситуацій, пов’язаних із виявленням «покинутих» ДІВ або радіоактивних матеріалів та ДІВ у незаконному обігу у відповідності до встановленого Урядом порядку реагування на такі випадки. Професіоналізм персоналу цих підприємств та технічні засоби мають забезпечити оперативне реагування, ефективне та достовірне обстеження виявленого ДІВ або РМ, безпечне вилучення та подальше поводження з ними.
Компонент 12С включав удосконалення систем радіаційного моніторингу на майданчиках спеціалізованих підприємств. Передбачається інтеграція цих систем у загальнодержавну систему контролю та прогнозування наслідків радіаційних аварій RODOS, що дозволить удосконалити загальну систему держави щодо реагування на події, що можуть призвести до радіаційних наслідків у відповідних регіонах України, а не лише на майданчиках самих спеціалізованих підприємств.
Компонент 12 D спрямований на пошук оптимізованих шляхів реабілітації більш ніж 50-ти об’єктів, утворених в ході ліквідації Чорнобильської катастрофи, та які на сьогодні розташовані поза межами Чорнобильської зони відчуження – у Житомирській та Київській областях. Це так звані Пункти спеціальної обробки транспорту (ПУСО), де в ході ліквідації аварії здійснювалася дезактивація великої кількості спецтехніки та персоналу, що брали участь у ліквідаційних роботах, а також Пункти зберігання відходів дезактивації (ПЗВД), у яких розміщувалися матеріали, утворені в ході дезактивації території та будівель самих населених пунктів (верхній шар грунту, фрагменти покрівлі будинків тощо). Ці об’єкти у післяаварійний період дозволили зменшити розповсюдження аварійного забруднення та знизити вплив аварійного забруднення на населення конкретних населених пунктів.
Зараз ці об’єкти перебувають на балансі ДСП «Київський ДМСК», потребують значних засобів для обслуговування, контролю та моніторингу. Реалізація компоненту 12 D дозволила провести додаткові обстеження, переоцінку безпеки цих об’єктів, ранжувати їх за ступенем небезпеки.
В рамках проекту поставлені технічні засоби та вимірювальне обладнання, які дозволять провести подальші обстеження та забезпечити реалізацію проектів вилучення РАВ із цих «історичних» об’єктів. Розроблено проект вилучення РАВ із пілотного об’єкта – ПЗВД «Піски-1», який після завершення його експертизи буде погоджено до реалізації.
Наступні заходи, які необхідно вжити, зокрема з боку ДАЗВ із урахуванням проведених оцінок безпеки включають:
- проведення роз’яснювальної роботи з населенням та місцевими органами влади, на територіях яких розміщені ПУСО/ПЗВД;
- прийняття відповідних рішень щодо оптимізації заходів з обслуговування та контролю ПУСО/ПЗВД, включаючи можливе припинення контролю за певних визначених умов
та проведеної роботи із місцевими органами та населенням;
- забезпечення ресурсами подальшої розробки проектів вилучення та практичної реалізації робіт для найбільш небезпечних ПУСО/ПЗВД із застосуванням отриманих технічних засобів та обладнання.
Розроблено проект відповідної Дорожньої карти подальших заходів.