Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
Людям із порушенням зору
A- A+
Українською
In English
Протокол засідання Громадської ради при Держатомрегулювання від 19 грудня 2018 року
Опубліковано 14 лютого 2019 року о 14:18

ПРОТОКОЛ

засідання Громадської ради

при Державній інспекції ядерного регулювання України

19 грудня 2018 року

 

Голова: Рожило Я.О.

В.о. секретаря: Гаврюк А.Ю.

Присутні члени громадської ради при Державній інспекції ядерного регулювання України:

Рожило Я.О., Кошарна О.П., Головко І.О., Іщенко Г.Г., Купний В.І., Денісенко С.І.

Запрошені особи:

від Держатомрегулювання: Плачков Г.І. – Голова Держатомрегулювання;

Гаврюк А.Ю. – в.о. секретаря Громадської ради при Держатомрегулювання;

Тріпайло Р.Ф. – заступник Голови;

Бережна С.Ф., Бескупська М.В., Григораш О.В., Громико С.А., Корнієвська О.В., Рязанцев В.Ф., Ташлай О.В., Шашко О.С.

від ДНТЦ ЯРБ: Шендерович В.Я.;

інші запрошені особи: Гарань О.В., Урбанський Ю.В.

 

1. Про затвердження порядку денного.

Заслухали:

Рожило Я.О., який привітав учасників заходу, повідомив про порядок денний, поінформував про наявність кворуму: 6 членів громадської ради Держатомрегулювання разом з головою громадської ради Держатомрегулювання присутні особисто, а також Захаров В.Г. передав свій голос Купному В.І. та Самойленко Ю.І. передав голос Рожилу Я.О.

Вирішили:

затвердити порядок денний засідання Громадської ради.

 

2. Стан видачі ліцензій на ПХЗ, ПЗРВ «Буряківка».

Заслухали:

Тріпайло Р.Ф. доповіла, що об’єкти колишнього виробничого об’єднання «Придніпровський хімічний завод» (далі – ВО «ПХЗ») розташовані в м. Кам’янське (колишній Дніпродзержинськ) Дніпропетровської області – це найбільш потужне гірничо-переробне підприємство колишнього СРСР, на якому з 1949 по 1991 рік здійснювалася переробка уранових руд та отримання уранового концентрату з різних родовищ Радянського Союзу та держав Східної Європи.

В результаті цієї діяльності було утворено близько 42 млн тон радіоактивно забруднених відходів переробки уранових руд, залишків уранової сировини та відходів виробничої діяльності загальною активністю 3,14× 1015 Бк. Ці відходи розміщені у 9 хвостосховищах та сховищах, загальною площею 2,68 млн м2.

Припинення виробництва урану протягом 1991-1992 рр. призвело до зупинки більшості потужностей ВО «ПХЗ», які в силу економічних обставин не були виведені з експлуатації у відповідності до вимог чинного на той час законодавства. Це призвело до того, що наразі в результаті руйнування виробничих споруд та розповсюдження забруднених матеріалів і пилу значна частина території ВО «ПХЗ» є радіаційно-забрудненою.

Реструктуризація ВО «ПХЗ», яка була проведена після припинення його діяльності, призвела до того, що на його території наразі розташовані декілька десятків підприємств, функціонування більшості з яких не має ніякого відношення до будь-якої діяльності у сфері використання ядерної енергії.

Реабілітаційні заходи на уранових об'єктах ВО «ПХЗ» здійснювались в рамках Державних цільових екологічних програм приведення в екологічно-безпечний стан уранових об’єктів ДП «Бар’єр» в період з 2005-2017 роки, затверджених постановами Кабінету Міністрів України.

Основним виконавцем передбачених заходів є ДП «Бар'єр», яке спеціально створене Мінпаливенерго України у 2000 році для здійснення реабілітаційних робіт на території колишнього ВО «ПХЗ».

На балансі ДП «Бар’єр» знаходяться всі хвостосховища і сховища відходів уранового виробництва, а також деякі промислові будівлі та інші споруди з радіоактивно забрудненим устаткуванням і трубопроводами колишнього ВО «ПХЗ».

У 2003 році ДП «Бар'єр» отримало ліцензію Держатомрегулювання серії ОВ № 000927 на провадження діяльності з переробки уранових руд у частині припинення діяльності уранових об’єктів колишнього ВО «ПХЗ» шляхом ліквідації, консервації або перепрофілювання уранових об’єктів ДП «Бар’єр», а також з реконструкції, перепрофілювання та подальшої експлуатації ІІ секції хвостосховища «Сухачівське».

Результати інспекційних перевірок свідчать про те, що ДП «Бар'єр» здійснювало свою ліцензовану діяльність з масовими порушеннями вимог законодавства України у сфері використання ядерної енергії, що призвело до численних приписів, штрафів та зупинення дії ліцензії у 2011 році. Рішенням Ліцензійної комісії Держатомрегулювання України (протокол № 20/2013 від 12.06.2013) дію ліцензії було відновлено та подовжено термін її дії до 19.06.16 .

В подальшому керівництвом ДП «Бар'єр» не були зроблені відповідні висновки та не впроваджені необхідні заходи для забезпечення належного рівня радіаційної безпеки при здійсненні ліцензованої діяльності, що призвело до відмови у переоформленні ліцензії ДП «Бар’єр» № ОВ 000927 на право провадження діяльності з переробки уранових руд в частині припинення діяльності уранових об’єктів колишнього ВО «Придніпровський хімічний завод» (наказ Держатомрегулювання від 29.06.2016 року № 87).

19 лютого 2018 року ДП «Бар’єр» отримало ліцензію серія ОВ № 001063 з спеціальними умовами провадження діяльності. ДП «Бар’єр» розробило та представило Держатомрегулювання план заходів щодо виконання особливих умов провадження діяльності з переробки уранових руд, та, у зв’язку з невиконанням цього плану (низька якість документів та недотримання строків надання інформації), у серпні 2018 року була проведена позапланова інспекційна перевірка. В результаті перевірки було видано Припис від 09.08.2018 року № 21-28/01-18 і призупинено дію ліцензії на право провадження діяльності з переробки уранових руд (наказ Держатомрегулювання від 15.08.2018 року № 335). Таким чином, на теперішній час ДП «Бар’єр» не здійснює будь-якої практичної діяльності, за винятком заходів, передбачених ч.4 ст. 16 Закону України «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії».

Наразі здійснюється активна робота з впровадження в Україні проекту міжнародної технічної допомоги «Екстренні заходи з ліквідації аварійного стану Придніпровського хімічного заводу (ПХЗ) в м. Кам’янське (колишній Дніпродзержинськ) в Україні» (далі – Проект), в якому ДП «Бар’єр» визначено основним реципієнтом. Тому відсутність відповідної ліцензії у ДП «Бар’єр» ставить під загрозу виконання цього Проекту.

Державна інспекція ядерного регулювання України не раз інформувала Міненерговугілля про те, що результати державного нагляду за дотриманням умов та вимог ліцензії свідчать про те, що ДП «Бар’єр» здійснювало свою діяльність з численними порушеннями вимог законодавства України у сфері використання ядерної енергії, що призвело до багатьох приписів, штрафів та зупинень дії ліцензії.

Питання щодо спроможності ДП «Бар’єр» здійснювати заявлений вид діяльності неодноразово розглядались на відкритих колегіях Держатомрегулювання за участю представників Міненерговугілля та ДП «Бар’єр».

Незважаючи на це, Міненерговугілля України, як органом державного управління, та керівництвом ДП «Бар’єр» не були зроблені відповідні висновки та не впроваджені необхідні заходи щодо забезпечення належного рівня радіаційної безпеки при провадженні діяльності з переробки уранових руд в частині припинення діяльності уранових об’єктів колишнього ВО «ПХЗ».

В обговоренні взяли участь: Рязанцев В.Ф., Рожило Я.О., Плачков Г.І., Шендерович В.Я., Кошарна О.П., Купний В.І., Денісенко С.І.

На голосування виноситься: Держатомрегулювання звернеться у профільний комітет Верховної Ради України, щоб були проведені комітетські слухання, так як такі слухання закінчуються рекомендаціями, які потрібно виконувати. Пропонувати Держатомрегулювання застосувати заходи впливу у межах повноважень на керівництво відповідального за цю сферу діяльності міністерства.

Проголосували: «Одноголосно».

Вирішили: заслухану інформацію взяти до відома та рекомендувати Держатомрегулювання застосувати заходи впливу на керівництво Міненерговугілля у межах повноважень та відповідно до чинного законодавства.

 

Тріпайло Р.Ф. доповіла, що ПЗРВ «Буряківка» здійснює свою діяльність з експлуатації сховищ для захоронення радіоактивних відходів відповідно до ліцензії серії ЕО № 000953, виданої Держатомрегулювання 20 квітня 2011 року «Централізованому підприємству з поводження з радіоактивними відходами» (далі – ДСП «ЦППРВ»). Строк дії ліцензії було встановлено до 31 грудня 2017 року.

Відповідно до пункту 3.1.3 цієї ліцензії ДСП «ЦППРВ» має право здійснювати діяльність з експлуатації сховищ – траншей № 29-30 та траншеї № 21 після проведення на ній ремонтних робіт для захоронення радіоактивних відходів ПЗРВ «Буряківка» та усіх об’єктів, що розташовані на майданчику сховищ і технологічно з ним пов’язані, а також проведення регламентних робіт по забезпеченню безпеки законсервованих сховищ – траншей № 1-20, 22-28.

Зміною № 3 від 28 грудня 2017 року строк дії зазначеної ліцензії продовжено до завершення етапу експлуатації сховищ для захоронення радіоактивних відходів ПЗРВ «Буряківка». Також цією зміною дозволено здійснювати діяльність з експлуатації сховища – траншеї № 21 для захоронення радіоактивних відходів ПЗРВ «Буряківка», а саме проведення робіт з консервації сховища та регламентних робіт із забезпечення безпеки після завершення робіт з консервації.

Зміною № 5 від 12 листопада 2018 року до цієї ліцензії дозволено здійснювати діяльність з експлуатації сховища № 21А для захоронення радіоактивних відходів ПЗРВ «Буряківка», а саме проведення робіт з розміщення РАВ у сховища та регламентних робіт відповідно до проекту «Будівництво сховища № 21А ПЗРВ «Буряківка» (коригування)» за умови дотримання Критеріїв приймання РАВ на захоронення у сховищі, відповідно до аналізу безпеки цього сховища та технічного обслуговування сховища відповідно до технологічних рішень, передбачених проектом «Будівництво сховища № 21А ПЗРВ «Буряківка» (коригування).

З 03 по 06 грудня 2018 року Держатомрегулювання проведено інспекційну перевірку стану виконання вимог ядерної та радіаційної безпеки Державним спеціалізованим підприємством "Центральне підприємство з поводження з радіоактивними відходами" (ДСП "ЦППРВ").

За результатами інспекційної перевірки було складено Акт №151-24-10П від 06.12.2018 та Припис № 152-24-10П від 06.12.2018.

В обговоренні взяли участь: Купний В.І., Шендерович В.Я., Кошарна О.П., Денісенко С.І., Рожило Я.О., Головко І.О., Рязанцев В.Ф.

На голосування виноситься: громадська рада фіксує факт внесення змін до ліцензії на траншею № 21-а ПЗРВ «Буряківка» без попереднього інспекційного обстеження та без врахування зауважень у висновках державної експертизи і звертає увагу Держатомрегулювання на необхідність дотримання процедур при видачі ліцензій.

Проголосували: «Одноголосно».

Вирішили: зафіксувати той факт, що внесення змін до ліцензії на траншею № 21-а ПЗРВ «Буряківка» відбулось без попереднього інспекційного обстеження та без врахування зауважень у висновках державної експертизи, і громадська рада звертає увагу Держатомрегулювання на необхідність дотримання процедури при видачі ліцензій.

 

3. План заходів щодо усунення виявлених порушень та недоліків у Держатомрегулюванні Рахунковою палатою України від 24 квітня 2018 року та поточний стан виконання цих заходів.

Заслухали:

Бережна С.Ф. доповіла, що відповідно до плану роботи Рахункової палати України починаючи з грудня 2017 року по квітень 2018 року було проведено аудит ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Державній інспекції ядерного регулювання України на забезпечення реалізації державної політики у сфері безпеки використання ядерної енергії. Відповідно, після закінчення проведення аудиту було надано звіт Рахункової палати, ухвалено рішення, проведено засідання Колегії Рахункової палати, після чого було надано офіційно звіт з виявленими порушеннями до Держатомрегулювання для вжиття подальших заходів на усунення порушень. Рахункова палата України розіслала звіт до Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України, бюджетного комітету.

Держатомрегулюванням після вивчення звіту було розроблено план заходів (план у відкритому доступі та за потреби можна надати членам громадської ради на ознайомлення) щодо усунення порушень та недоліків, який був затверджений наказом від 27.06.2018 № 270 та підписаний Головою Держатомрегулювання. Цей план розроблений керівниками всіх структурних підрозділів. Згідно з цим планом передбачено ряд змістовних заходів щодо усунення порушень та недоліків та встановлені терміни їх виконання. Також цим планом передбачено, що кожного кварталу Держатомрегулювання надсилає до Рахункової палати звіт щодо виконання плану заходів у встановлені терміни. Також кожного місяця структурний підрозділ, відповідальний за виконання певного пункту плану заходів, надсилає до Управління економіки, фінансів та обліку інформацію про пророблену роботу.

У жовтні було надіслано звіт за ІІІ квартал до Рахункової палати про виконання плану заходів по підрозділам. Взагалі, повне виконання заходів передбачене планом аж до кінця грудня 2019 року.

В обговоренні взяли участь: Купний В.І., Плачков Г.І., Корнієвська О.В., Денісенко С.І., Кошарна О.П., Рожило Я.О.

На голосування виноситься: заслухану інформацію взяти до відома, також просити Держатомрегулювання надіслати звіт щодо виконання плану заходів членам громадської ради. Громадська рада звернеться листом до НАДС щодо ініціювання проведення конкурсу на посаду першого заступника Голови Держатомрегулювання.

Проголосували: «Одноголосно».

Вирішили: Громадська рада звернеться листом до НАДС щодо ініціювання проведення конкурсу на посаду першого заступника Голови Держатомрегулювання.

 

4. Рівень штатного наповнення, кваліфікації та заробітної плати та надбавок в Інспекції з ядерної та радіаційної безпеки в зоні відчуження (на правах самостійного відділу).

Заслухали:

Бережна С.Ф. повідомила, що постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 358 ліквідовано як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державної інспекції ядерного регулювання України за переліком та погоджено пропозицію Державної інспекції ядерного регулювання щодо утворення міжрегіональних територіальних органів та територіальних органів на майданчиках атомних електростанцій як структурних підрозділів апарату Державної інспекції ядерного регулювання України за переліком. Відповідно до сьогоднішнього обговорення увага буде акцентуватись лише на інспекції на ЧАЕС.

Інспекція на Чорнобильській АЕС стає Інспекцією з ядерної та радіаційної безпеки в зоні відчуження. Після чого було розроблено план заходів (план у відкритому доступі та за потреби можна надати членам громадської ради на ознайомлення), відповідно до якого Держатомрегулювання діяла до теперішнього часу. Також варто відзначити, що постановою не були визначені часові рамки, в яких потрібно буде реалізовувати план заходів.

Відповідно до плану заходів були розроблені зміни до штатного розпису, де зазначено, що Інспекція з ядерної та радіаційної безпеки в зоні відчуження на правах самостійного відділу, кількість штатних одиниць, посад, спочатку була 6. Проте надалі – це має бути управління, в якому більше 12 чоловік. Так як на даний час штат не заповнений, то його поки не розширювали. Після того як буде призначений начальник та 2-3 співробітники, штат буде значно розширений. Було вже оголошено 2 конкурси на заміщення вакантних посад. Посадові оклади відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 329 за другою категорією і складають 7500 грн. у начальника інспекції і 4800 грн. – у головних спеціалістів.

Відповідно до закону України «Про державну службу» від 10.12.2015  заробітна плата державного службовця, у тому числі і державного інспектора, складається з посадового окладу, рангу, вислуги років, якщо така є, надбавки та преміювання. На даний час надбавки державним службовцям не обмежені у розмірах та складаються з вкладу особистого та інтенсивності навантаження. Тому, коли буде кандидатура на начальника інспекції, наприклад, то заробітна плата складатиме від 30000 грн. У подальшому можливе збільшення, залежно від того, як буде розвиватись інспекція. На даний момент у інспекторів, які працюють в діючих інспекціях на АЕС, надбавки складають 400-650% від посадового окладу. Також інспектори отримують премії.

Корнієвська О.В. додала, що законом України «Про державну службу» від 10.12.2015  у ст. 20 передбачені вимоги до осіб, які претендують на вступ на державну службу, також тут розписано по категоріям кваліфікаційні вимоги. Тобто, на посаду головного спеціаліста – державного інспектора (категорія «В») приймається особа, яка має вищу освіту, ступінь молодшого бакалавра/бакалавра, вільне володіння державною мовою. Спеціальні вимоги до осіб, які претендують на зайняття посад державної служби категорій «Б» і «В», визначаються суб’єктом призначення з урахуванням вимог спеціальних законів, що регулюють діяльність відповідного державного органу, в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби. До кожного конкурсу для кожної посади формуються умови, які висуваються до кандидатури, що претендує на зайняття відповідної вакантної посади. Ці умови формуються на підставі посадових інструкцій, які затверджені Головою. У кожній посадовій інструкції зазначені спеціальні умови до кожної посади. На підставі цього були сформовані умови за спеціальною формою, яку затверджувала НАДС наказом, який відповідно юстований. У цих умовах зазначаються посадові обов’язки, які дублюються з посадових інструкцій, умови оплати праці, інформація про строковість або безстроковість, перелік документів, які необхідні для участі у конкурсі, та строк їх подання, кваліфікаційні вимоги (освіта, досвід роботи, володіння державною мовою), далі вимоги до компетентності, професійні знання, що передбачає знання законодавства. Всі ці вимоги затверджуються наказом і надсилаються до НАДС, яка перевіряє все і тоді оприлюднює у себе на сайті оголошення про конкурс, після чого Держатомрегулювання оприлюднює інформацію про оголошення конкурсу на своєму офіційному веб-сайті. Конкурс проходить у три етапи.

В обговоренні взяли участь Купний В.І., Кошарна О.П., Корнієвська О.В., Рожило Я.О., Бережна С.Ф.

На голосування виноситься: прийняти заслухану інформацію до відома.

Голосували: «Одноголосно».

Вирішили: прийняти заслухану інформацію до відома.

 

5. Звіт про діяльність ГР Держатомрегулювання за 2018 рік.

 

Заслухали:

Голова громадської ради Рожило Я.О. представив звіт про діяльність громадської ради при Держатомрегулювання за 2018 рік, що додається.

На голосування виноситься: прийняти заслухану інформацію до відома.

Голосували: «Одноголосно».

Вирішили: прийняти заслухану інформацію до відома.

 

Далі відбулася частина засідання громадської ради при Держатомрегулювання без участі в.о. секретаря громадської ради Держатомрегулювання і співробітників Держатомрегулювання.

Голова: Рожило Я.О.

Секретарь засідання: Кошарна О.П.

Присутні члени громадської ради при Державній інспекції ядерного регулювання України:

Рожило Я.О., Кошарна О.П., Головко І.О., Іщенко Г.Г., Купний В.І., Денісенко С.І.

Запрошені особи: Гарань О.В., Урбанський Ю.В.

Заслухали:

Голова громадської ради при Держатомрегулюванні запропонував обрати секретарем засідання громадської ради при Держатомрегулювання при обговоренні п. 6 порядку денного Кошарну О.П., в зв′язку з тимчасовою відсутністю секретаря громадської ради при Держатомрегулювання.

На голосування виноситься: обрати секретарем засідання громадської ради при Держатомрегулювання при обговоренні п. 6 порядку денного Кошарну О.П.

Голосували: «Одноголосно».

Вирішили: обрати секретарем засідання громадської ради при Держатомрегулювання при обговоренні п. 6 порядку денного Кошарну О.П.

 

6. Різне

Заслухали:

Щодо правомірності видачі Головою Держатомрегулювання України ліцензій на ПХЗ та «Буряківку» (див.п.1 Порядку денного засідання).

В обговоренні взяли участь: Іщенко Г.Г., Денісенко С.І., Купний В.І., Кошарна О.П., Головко І.О., Рожило Я.О.

При обговоренні щодо правомірності видачі ліцензії СхідГЗК на об’єкти ПХЗ, та призупинення дії ліцензії ДП «Бар’єр», у власності якого й знаходяться об’єкти, з’ясовано, що така ситуація виникла через те, що Департамент атомно-промислового комплексу Міненерговугілля мав підготувати та затвердити спочатку Концепцію «Державної цільової екологічної програми з приведення в екологічно безпечний стан уранових об'єктів ПХЗ», дія якої закінчувалася в 2017 році (тобто, заздалегідь підготувати, у 2016 році), а потім саму Програму на 5 років та забезпечити її прийняття КМУ, оскільки Програма є підставою для фінансування діяльності ДП «Бар’єр» та внеском української сторони у міжнародний проект. Але робота була провалена (між прийняттям Концепції та розробкою Програми згідно з законом про державні програми період не менше півроку), тобто, ним не організована була робота ні з підготовки Концепції Програми, ні з розробки самої Програми. Профільний департамент Міненерговугілля в цей період очолював саме Плачков Г.І.. Внаслідок рішення Плачкова Г.І., як Голови Держатомрегулювання видати ліцензію СхідГЗК Європейська Комісія призупинила фінансування проекту технічної допомоги «Реабілітація ВО «Придніпровського хімічного заводу - Фаза ІІІ». Триваючий проект U4.02/16 (проект 379607) «Невідкладні заходи для Придніпровського хімічного заводу – Фаза ІІ», перебуває під загрозою зриву (лист ЄК від 23.11.2018 на адресу Міненерговугілля).

Прийняття рішення щодо внесення змін до ліцензії № ЕО 000953 Головою Держатомрегулювання Плачковим Г.І. відбулося з порушенням чинного законодавства України, зокрема, без попереднього інспекційного обстеження та без врахування зауважень у висновках державної експертизи. Проти начальника Управління безпеки поводження з РАВ Держатомрегулювання Рибалко Н.В., яка на засіданні Ліцензійної комісії наполягала на відсутності законних підстав для внесення змін до ліцензії до виконання заявником всіх вимог з ЯРБ, фахівця із майже 20 річним досвідом у цій сфері, було порушено дисциплінарне провадження (наказ № 474 від 23.11.2018), вже після того, як 22 листопада вона подала заяву на звільнення через незгоду із прийняттям керівництвом Держатомрегулювання рішень з ліцензування без урахування позиції Управління.

На голосування виноситься: підготувати Відкриту заяву громадської ради при Держатомрегулювання .

Голосували: «Одноголосно».

Вирішили: підготувати Відкриту заяву громадської ради при Держатомрегулювання про оголошення недовіри Голові Держатомрегулювання Плачкову Г.І. із-за невідповідності його професійних знань та компетенцій займаній посаді до КМУ, Нацдержслужби України, РНБОУ, Комітет ВР з питань паливно-енергетичного комплексу ядерної політики та ядерної безпеки, Комітет ВР з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, Адміністрація Президента України, Національне антикорупційне Бюро та ЗМІ.

 

Додаток: звіт про діяльність громадської ради при Держатомрегулювання за 2018 рік на 1 арк. в 1 прим.

 

 

Голова громадської ради при Держатомрегулювання Я. Рожило

 

В.о. секретара громадської ради

при Держатомрегулювання (п.п.1-5 Протоколу) А. Гаврюк

 

 

Секретар засідання громадської ради

при Держатомрегулювання (п.6 Протоколу) О. Кошарна

 


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux