ПРОТОКОЛ
засідання Громадської ради
при Державній інспекції ядерного регулювання України
12 березня 2019 року
Голова: Рожило Я.О.
В.о. секретаря: Гаврюк А.Ю.
Присутні:
Члени громадської ради при Державній інспекції ядерного регулювання України:
Рожило Я.О., Бондаренко О.О., Дем’янюк В.В., Денісенко С.І., Захаров В.Г., Кошарна О.П., Купний В.І., Лящук О.О., Іщенко Г.Г. – передав голос Кошарній О.П.
Від Держатомрегулювання:
Тріпайло Р.Ф. – заступник Голови Держатомрегулювання, Гаврюк А.Ю. – в.о. секретаря Громадської ради при Держатомрегулювання, Григораш О.В. – заступник директора Департаменту з питань безпеки ядерних установок – державний інспектор, Даценко В.Ю. – начальник відділу безпеки поводження з РАВ – державний інспектор Управління безпеки поводження з РАВ; Громико С.А. – головний спеціаліст – державний інспектор відділу зняття з експлуатації Управління безпеки поводження з РАВ.
Інші запрошені особи: Бойчун О., Довбах В., Слєсаренко В., Урбанський Ю.
1. Про затвердження порядку денного.
Заслухали:
Рожило Я.О., який привітав учасників заходу, повідомив про порядок денний та поінформував про наявність кворуму з урахуванням передачі голосів.
На голосування виноситься: затвердити порядок денний засідання Громадської ради.
Проголосували: «Одноголосно».
Вирішили: затвердити порядок денний засідання Громадської ради.
2. Реакція державних органів, ЗМІ й громадськості на Відкриту заяву Громадської ради при Держатомрегулювання.
Заслухали:
Рожило Я.О. доповів, що 1. Державні органи поки що не відповіли. Бо встановлений термін 30 днів, а «папір має вилежатись». Мають ще час на реакцію.
ЗМІ: «Цензор»: https://biz.censor.net.ua/news/3111376/obschestvennyyi_sovet_obyavil_o_nedoverii_glave_gosatomregulirovaniya_obnovleno - першими опублікували заяву у повній формі;
«Укрінформ»: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2639938-gromadska-rada-ogolosila-nedoviru-golovi-derzatomu.html
«Термінал»: http://oilreview.kiev.ua/2019/02/13/gromadska-rada-ogolosila-pro-nedoviru-golovi-derzhatomregulyuvannya/ – звʼязувались з головою Громадської ради при Держатомрегулювання щодо уточнень.
«Укррудпром»: https://ukrrudprom.ua/news/Obshchestvenniy_sovet_Gosatomregulirovaniya_obyavil_o_nedoverii_.html
Перелік неповний.
На жаль, далі першої сторінки заяви журналісти текст схоже не читали.
Посольство ЄС в Україні переклало англійською і надіслало в Брюсель копію.
Проконтактували з декількома громадськими організаціями та іншою зацікавленою громадськістю. Більшість з тих, з ким проконтактували, збираються, зі свого боку, звернутися до державних органів (в т.ч. правоохоронних) та до міжнародних організацій.
Питання, що збирається піднімати в цих зверненнях зацікавлена громадськість (подається мовою оригіналу):
1.1. Відновлення контролю за ядерними об'єктами України, де він втрачений, або не був встановлений.
1.2. Встановлення публічного нагляду за державним та іншими видами контролю ядерної безпеки України.
1.3. Діяльність і захищеність від використання на інші цілі фондів зняття з експлуатації ядерних об'єктів; поводження з РАВ; по зоні відчуження тощо.
1.4. Який стан фінансування або куди зникли такі державні програми: Загальнодержавна програма подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на 2016-2026 роки, Загальнодержавна програма зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему, Загальнодержавна цільова екологічна програма поводження з радіоактивними відходами?
1.5. Відзначення 33-ої річниці здійснити шляхом забезпечення повного виконання ч. 2 ст. 3 Конституції України в частині відповідальності держави перед громадянами за свою діяльність щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи.
Один з перших з низки заходів громадськості на вирішення цих питань, що вже здійснюється зацікавленою громадськістю, є об'єднання зусиль вищих державних органів, включно з депутатським корпусом і кандидатами до вищих органів влади країни, на усунення кричущих порушень вже чинних регламентів забезпечення ядерної безпеки та на посиленні жорсткості у дотриманні їхніх вимог, у першу чергу, щодо посадових осіб, відповідальних за їхнє виконання.
В обговоренні прийняли участь Дем’янюк В.В., Рожило Я.О., Кошарна О.П., Денісенко С.І., Захаров В.Г., Бондаренко О.О., Купний В.І., Довбах В.А.
На голосування виноситься: прийняти заслухану інформацію до відома. Провести моніторинг проходження Відкритої заяви в державних органах, до яких було її надіслано. Включити дане питання до орієнтовного плану роботи на 2019 рік Громадської ради наступного скликання.
Проголосували: «Одноголосно».
Вирішили: Провести моніторинг проходження Відкритої заяви в державних органах, до яких було її надіслано. Включити дане питання до орієнтовного плану роботи на 2019 рік Громадської ради наступного скликання.
3. Готовність ДІЯРУ до прийняття в експлуатацію НБК і СВЯП-2, які заходи державного нагляду були здійсненні на об'єктах НБК й СВЯП-2, результати цих заходів і стан їх виконання.
Заслухали:
Тріпайло Р.Ф. перш за все хотіла подякувати Громадській раді за ініціативність та за питання, що обговорюються. Державна інспекція ядерного регулювання України, як орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, також опікується тим, щоб громадськість отримувала повну та об’єктивну інформацію стосовно стану ядерної та радіаційної безпеки.
Тому, хотіла відзначити те, що повідомлення про проведення засідання Громадської ради, Держатомрегулювання отримала за півтора робочих дні (Положенням про Громадську Раду передбачено не менше двох днів), також рішення Голови Громадської ради стосовно залучення представників Держатомрегулювання до засіданні було отримано за 4 робочі години до засідання. Тому в подальшому просили б завчасно надсилати запрошення та формувати план роботи Громадської Ради.
Щодо питання 2, вважаємо, що перша частина питання не відноситься до компетенції Держатомрегулювання з огляду на те, що Державна інспекція ядерного регулювання України є органом державного регулювання, повноваження якого визначені у статті 22 та 23 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку». Держатомрегулювання не має повноважень бути готовим чи вводити в експлуатацію об’єкти в сфері використання ядерної енергії, це в першу чергу відповідальність експлуатуючої організації.
Тому, увазі Громадської ради будуть представлені питання державного нагляду, Держатомрегулювання готове надати вам всю інформацію стосовно державного нагляду таких важливих об’єктів як НБК та СВЯП-2, що зазначено в другій частині питання.
Григораш О.В. доповів щодо СВЯП-2. Роботи із завершення будівництва та введення в експлуатацію СВЯП-2 здійснюються у відповідності до умов Ліцензії № ЕО 001002 на право провадження діяльності з будівництва та введення в експлуатацію ядерної установки (сховище відпрацьованого ядерного палива (СВЯП-2)), що була видана Держатомрегулюванням 20.02.2013 р.
Станом на 01.03.2019 р. Держатомрегулюванням у відповідності до Плану ліцензування СВЯП-2:
1. Попередньо погоджено:
- 7 ТС на системи важливі для безпеки із 7 розроблених згідно проекту;
- 41 ТС на обладнання важливе для безпеки із 41 розроблених згідно проекту, а також 1 ТС на обладнання, вплив на безпеку якого не визначений (стіл для поводження з пошкодженим ядерним паливом).
2. Погоджені 33 програми випробувань обладнання, важливого для безпеки, із 33 запланованих (для 8 одиниць обладнання заводські приймальні випробування не передбачені і замість них будуть проводитись індивідуальні приймальні випробування на майданчику СВЯП-2);
3. Забезпечена участь представників Держатомрегулювання у 33 заводських приймальних випробуваннях обладнання, важливого для безпеки, із 33 запланованих.
4. Остаточно погоджені 23 ТС на обладнання, важливе для безпеки із 41 розроблених згідно проекту (із яких 2 у 2019 р.).
5. Погоджені 12 програм на проведення комплексних випробувань систем, важливих для безпеки, та технологічних систем із 12 передбачених за проектом.
6. 2 регламента ДСП «Чорнобильська АЕС» (із 4-х необхідних для етапа «введення в експлуатацію» СВЯП-2;
7. технічне рішення «О проведении монтажа крановой тележки с лебедкой и захватами (КТЛЗ) в помещении 603 здания УПОТХ ХОЯТ-2» (зазначене технічне рішення направлене на усунення виявлених 07 жовтня 2017 р. під час випробувань крану приміщення 501 «Гаряча камера» так званих «мертвих зон», що було головною причиною затримки введення в експлуатацію СВЯП-2).
8. Початок «гарячих» випробувань СВЯП-2 у відповідності до інформації ДСП ЧАЕС запланований на серпень 2019 року.
9. Державний нагляд за безпекою будівництва та введення СВЯП-2 здійснюється Держатомрегулюванням шляхом:
· аналізу інформації, що надається у щомісячних звітах про виконання умов Ліцензії Держатомрегулювання № ЕО 001002 на право провадження діяльності з будівництва та введення в експлуатацію ядерної установки (сховище відпрацьованого ядерного палива (СВЯП-2));
· технічної оцінки документації, що направляється ліцензіатом на розгляд до Держатомрегулювання;
· участі представників Держатомрегулювання у випробуваннях систем та елементів, важливих для безпеки СВЯП-2.
Заступник Голови Держатомрегулювання запропонувала Громадській Раді більш детально формулювати питання, щоб мати можливість більш детально підготуватися до засідання та мати можливість дати відповіді на усі питання Громадської Ради. «Ми в першу чергу зацікавлені в поданні повної інформації, щоб у подальшому позиція Держатомрегулювання була доведена до громадськості.»
Тріпайло Р.Ф. доповіла щодо результатів державного нагляду НБК за 2018 рік та початок 2019 року. Основними засобами (інструментами) є планові інспекційні перевірки, інспекційні обстеження і розгляд щорічних (піврічних) звітів. Планова інспекційна перевірка ДСП ЧАЕС, що включала також перевірку Нового безпечного конфайнменту Об’єкту «Укриття» була проведена 21.11.2018 року, за результатами був оформлений акт інспекційної перевірки. Склад комісії, яка проводила перевірку: Рибалка Н.В. – начальник Управління безпеки поводження з радіоактивними відходами, Сушко Т.В. – заступник начальника УРАВ та Форостенко І.В. – головний спеціаліст УРАВ. До проведення інспекційної перевірки залучались представники Управління з питань ядерної захищеності та гарантій, а також ДНТЦ ЯРБ.
У лютому 2018 року Держатомрегулювання отримала заяву від ДСП ЧАЕС на видачу окремого дозволу на експлуатацію огороджуючих конструкцій ІІ-ої черги ЧАЕС, які виконують функції огороджуючого контуру НБК. У рамках видачі зазначеного дозволу 14–17.01.2019 року було проведено інспекційне обстеження року. На сьогодні знаходиться на розгляді щорічний звіт ДСП ЧАЕС, що був наданий 31.01.2019 року (розгляд періодичних звітів ліцензіатів це один із інструментів державного нагляду).
Варто зазначити, що інспекційна перевірка, що була проведена у листопаді 2018 року була комплексною перевіркою ДСП ЧАЕС. Одним із основних питань була перевірка стану безпеки виконання робіт по проекту ПК-1 НБК, де були розглянуті питання забезпечення проведення радіаційного контролю, дотримання вимог безпеки під час монтажу та випробувань систем та обладнання НБК, усунення недоліків щодо герметичності обшивок арки НБК тощо. У ході інспекційної перевірки були відвідані об’єкти, які стосувались питань перевірки. У висновках інспекційної перевірки зазначено, що контрольні рівні поверхневого забруднення у зоні з особливими умовами доступу не перевищувалися, під час огляду систем обладнання та конструкцій не було виявлено ознак неякісного монтажу, дефектів тощо.
В ході перевірки ДСП ЧАЕС надало інформацію щодо стану приймання від СП «Наварка» важливих для безпеки систем та обладнання НБК, наявність програм приймання, їх узгодження, проведення приймальних випробувань за участю ДСП ЧАЕС. Щодо проведення випробувань, то на сьогодні з отриманих 12-ти програм приймальних випробувань, Держатомрегулюванням після доопрацювання погоджено 2, інші доопрацьовуються відповідно до наданих зауважень.
Також було відзначено необхідність СП «Наварка» продовжити заходи щодо забезпечення герметичності кільцевого простору та окремих ділянок внутрішньої обшивки арки НБК та, за необхідності, підготувати відповідні зміни до проекту ПК-1 НБК.
В обговоренні прийняли участь Дем’янюк В.В., Рожило Я.О., Захаров В.Г., Тріпайло Р.Ф., Купний В.І., Кошарна О.П., Григораш О.В., Бондаренко О.О. передав свій голос Рожилу Я.О. Під час обговорення зазначених питань членами Громадської ради при Держатомрегулювання було підняте ще одне, не менш важливе питання, яке є досить проблемним у зоні відчуження – це відсутність інспекторів Держатомрегулювання у зоні відчуження напередодні прийому в експлуатацію НБК, запланованого на квітень 2019 року. Інспекція в зоні відчуження неукомплектована, так як працює станом на сьогодні лише один інспектор – начальник Інспекції. На що заступник Голови Держатомрегулювання заперечила, зазначивши, що Інспекція з ядерної та радіаційної безпеки у зоні відчуження (на правах самостійного відділу) створена, працює, проводить інспекційні перевірки, до складу комісій яких входить не лише представник новоствореної інспекції, а й представники профільного Управління безпеки поводження з радіоактивними відходами, представники Департаменту з питань безпеки ядерних установок, тому нагляд не було втрачено на етапі ліквідації інспекції на ЧАЕС та створення нової – у зоні відчуження. Комісії проводяться у складі не менше трьох чоловік. За штатним розписом передбачено 6 працівників інспекції, на заміщення вакантних посад оголошено конкурс вже втретє (за останні 3 місяці, що підтверджує те, що Держатомрегулювання вживає усіх необхідних заходів для заповнення вакантних посад та укомплектування інспекції).
Проте, як зазначили члени Громадської ради, поки по факту на постійній основі працює єдиний інспектор, та й той знаходиться у м. Славутичі, а не на майданчику, як мало б бути для щоденного моніторингу (п. 18 Постанови КМУ від 13 листопада 2013 року № 824).
На голосування виноситься: Громадська рада при Держатомрегулюання фіксує некомплектність інспекції у зоні відчуження, що може заважати їй якісно виконувати свої функції.
Проголосували: «За» - 8 ; «Проти» - 1; «Утримались» - 0.
Член Громадської ради Дем’янюк В.В., наголосив на тому, що інспекція у зоні відчуження знаходиться у процесі формування, і відповідно ті ризики, що існують на сьогодні і пов’язані з некомплектністю інспекцією, мінімізуються за рахунок участі інших працівників Держатомрегулювання.
Вирішили: зафіксувати той факт, що Інспекція з ядерної та радіаційної безпеки у зоні відчуження (на правах самостійного відділу) неукомплектована, тому громадськість занепокоєна щодо надання державного нагляду за проведенням робіт на території зоні відчуження.
4. Порушення процедури формування ініціативної групи з підготовки Установчих зборів громадської ради при Держатомрегулювання.
Заслухали:
Рожило Я.О. доповів, що створенню наказу Держатомрегулювання від 01.03.2019 № 100 передувала підготовка з боку громадської ради: членам громадської ради була надіслана інформація про створення ініціативної групи і запропоновано надати свої пропозиції щодо входження в ініціативну групу від діючої громадської ради.
Погоджений з членами громадської ради список в складі:
Бондаренко Олег
Демʼянюк Віталій
Кошарна Ольга
Іщенко Гліб
Денісенко Сергій
Рожило Ярослав
Гаврюк Анна
Список був наданий в.о. секретарем громадської ради в Управління правового забезпечення, а також Сектору з питань запобігання та протидії корупції, внутрішнього аудиту центрального апарату Держатомрегулювання, і мав бути включеним до наказу про створення ініціативної групи.
Логіка збереження напрацювань громадськості щодо забезпечення ядерної безпеки вимагає включення до ініціативної групи керівництва діючої громадської ради, але саме ці напрацювання виявилися найбільш неприйнятними для Голови Держатомрегулюваня, якому громадська рада при Держатомрегулювання висловила свою недовіру у Відкритій заяві згідно рішення засідання громадської ради від 19.12.2018. Тому Плачков Г.І., який підписав означений вище наказ, свавільно не врахував пропозиції громадської ради щодо складу ініціативної групи, виключивши половину з запропонованих кандидатів, саме тих, хто голосував за недовіру цьому Голові Держатомрегулювання. Таким чином Плачков Г.І. фактично підтвердив справедливість і обґрунтованість застережень, які містяться у Відкритій заяві громадської ради від 19.12.2018.
Замість того, щоб надати громадськості, яка вже проявила свою професійну неупередженість і активну безпекову позицію, можливість продовжувати плідну роботу, Плачков Г.І. у власних інтересах, які полягають, за його власними висловлюваннями, в повному контролі складу і подальшої діяльності громадської ради при Держатомрегулювання, включив себе особисто і свою єдину заступницю до ініціативної групи, яка призначена, насправді, для суто технічної підготовки установчих зборів.
Але створення ініціативної групи з лояльних до своєї персони осіб надає реальну можливість голові державного органу «вручну» встановлювати обмеження для формування нового складу громадської ради шляхом маніпулювання часовими, документальними та іншими умовами та параметрами установчих зборів цієї ради.
Можливість таких дій керівника органу, при якому створюється громадська рада, практично легалізована самою Постановою № 996, яка не має нічого спільного зі ст. 5 Конституції України про те, що єдиним джерелом влади в Україні є народ. Натомість, хибне уявлення чиновників про свою роль в суспільстві як про господарів країни призвело до вживання в постановах Кабінету Міністрів та інших документах, породжених владними структурами, таких понять, як «інститути громадянського суспільства», замість конституційних понять «об’єднання громадян», «громадська організація», «релігійна організація», «профспілкова організація» тощо. Таке словесне новоутворення є спробою сховати закладене, зокрема, в «азарівській» Постанові № 996 злісне порушення ч. 5 ст. 36 Конституції України про рівність об'єднань громадян перед законом.
Вибіркова, переважно з боку владних структур, начебто участь громадян в управлінні державними справами поглиблює протистояння влади і суспільства, породжує непрофесіоналізм і корупцію та дискредитує демократичні цінності в цілому як такі.
В обговоренні прийняли участь Рожило Я.О., Купний В.І., Захаров В.Г., Денісенко С.І., Урбанський Ю.В., Лящук О.О., Дем’янюк В.В., Слєсаренко В.В., Довбах В.А.
На голосування виноситься: з огляду на неповне врахування поданого Громадською радою при Держатомрегулювання кандидатур до включення в ініціативну групу з підготовки установчих зборів для формування нового складу Громадської ради при Держатомрегулювання вимагати пояснення позиції керівництва Держатомрегулювання та мотивації відмови виключеним із цього списку членам Громадської ради, а також звернутись до Голови Держатомрегулювання та наполягати на повному включенні делегованих членів Громадської ради при Держатомрегулювання в ініціативну групу.
Список делегованих членів Громадської ради при Держатомрегулювання до ініціативної групи: Бондаренко Олег, Демʼянюк Віталій, Кошарна Ольга, Іщенко Гліб, Денісенко Сергій, Рожило Ярослав, Гаврюк Анна.
Голосували: «Одноголосно».
Вирішили: 1. Вимагати пояснень від Голови Держатомрегулювання. 2. Затвердити список делегованих членів Громадської ради до ініціативної групи. 3. Наполягати на повному включенні делегованих членів Громадської ради до ініціативної групи.
На голосування виноситься: на наступному засіданні Громадської ради, що заплановане на 19.03.2019 року винести ще раз на обговорення питання формування ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування нового складу Громадської ради при Держатомрегулювання з обов’язковим запрошенням Голови Держатомрегулювання для участі у засіданні та пояснити свою позицію.
Голосували: «За» - 8; «Проти» - 0; «Утримались» - 1.
Вирішили: 1. Провести наступне засідання Громадської ради при Держатомрегулювання 19.03.2019 року. 2. До порядку денного зазначеного засідання включити питання формування ініціативної групи. 3. Запросити на засідання Громадської ради Голову Держатомрегулювання Григорія Плачкова.
5. Різне.
Заслухали:
Рожило Я.О. доповів щодо питань, що виносяться на розгляд до цього пункту порядку денного.
1. Звіт з врахування зауважень Рахункової палати України від 24.04.2018 року (далі – Звіт) було обіцяно надіслати до Громадської ради до січня 2019 року. Проте в.о. секретаря Громадської ради при Держатомрегулювання зауважила, що сьогодні ж Звіт буде наданий Громадській раді.
В обговоренні прийняли участь Рожило Я.О., Дем’янюк В.В., Кошарна О.П., Гаврюк А.Ю., Денісенко С.І.
На голосування виноситься: Звернутися до Держатомрегулювання з нагадуванням надати Звіт Громадській раді.
Голосували: «Одноголосно».
Вирішили: Звернутися до Держатомрегулювання з нагадуванням надати Звіт Громадській раді.
2. Пропозиція Рожила Я.О. повернутись до практики оприлюднення аудіозаписів засідань, оголошуючи перед початком запису, що ведеться запис засідання.
В обговоренні прийняли участь Рожило Я.О., Дем’янюк В.В., Кошарна О.П., Денісенко С.І., Гаврюк А.Ю., Урбанський Ю.В.
Голосували: «Одноголосно».
Вирішили: оприлюднювати аудіозаписи засідань Громадської ради при Держатомрегулювання, оголошуючи перед початком запису, що ведеться запис засідання.
3. Провести наступне засідання Громадської ради 19.03.2019 року і відповідно до цієї дати надати узгоджені пропозиції до орієнтовного плану роботи на 2019 рік Громадської ради наступного скликання.
В обговоренні прийняли участь Рожило Я.О., Дем’янюк В.В., Кошарна О.П., Денісенко С.І., Урбанський Ю.В.
Голосували: «Одноголосно».
Вирішили: надати голові Громадської ради при Держатомрегулювання пропозиції до орієнтовного плану роботи на 2019 рік Громадської ради наступного скликання до 18.03.2019 року.
4. Пропозиція включити до порядку денного наступного засідання Громадської ради при Держатомрегулювання питання щодо переходу на електронний документообіг Держатомрегулювання та ДНТЦ ЯРБ.
В обговоренні прийняли участь Рожило Я.О., Дем’янюк В.В., Кошарна О.П.
Голосували: «Одноголосно».
Вирішили: розглянути зазначене питання на наступному засіданні: прогрес у роботі з документами із запровадженням електронного документообігу в ДНТЦ ЯРБ і Держатомрегулювання.
Голова Громадської ради
при Держатомрегулювання Я. Рожило
В.о. секретаря Громадської ради
при Держатомрегулювання А. Гаврюк