17 грудня 2019 року у місті Южноукраїнськ, Миколаївська область, пройшли громадські слухання із розгляду питання продовження терміну експлуатації енергоблока № 3 Южно-Української АЕС.
У заході взяли участь уповноважені представники Державної інспекції ядерного регулювання України та Державного науково-технічного центру з ядерної та радіаційної безпеки, Мінекоенерго України, Національної атомної енергогенеруючої компанії «Енергоатом», Южно-Української АЕС, представники громадських організацій та місцевих ЗМІ, голови міських та сільських рад, а також мешканці населених пунктів зони спостереження Южно-Української АЕС.
Відкрив громадські слухання Григорій ПЛАЧКОВ, Голова Держатомрегулювання, який зазначив, що згідно із законодавством України рішення щодо можливості довгострокової експлуатації енергоблоку у понадпроєктний термін приймається Держатомрегулюванням на основі висновку державної експертизи ядерної та радіаційної безпеки матеріалів періодичної переоцінки безпеки шляхом внесення змін до ліцензії на експлуатацію ядерної установки. Усі необхідні документи подані для аналізу. Також підкреслив, що слухання проводяться з метою залучення громадськості до обговорення питань щодо прийняття рішень, які можуть впливати на стан довкілля та надання можливості вільного доступу до інформації про діяльність органів виконавчої влади.
Цьому громадському обговоренню передували державна експертиза ядерної та радіаційної безпеки матеріалів Звіту з періодичної переоцінки безпеки та інспекційне обстеження енергоблока № 3 Южно-Української АЕС, в якому обґрунтовано можливість безпечної довгострокової експлуатації енергоблока.
Модерував захід Сергій ДЕНІСЕНКО, Голова Громадської ради при Держатомрегулювання.
З доповідями також виступили генеральний директор Южно-Української АЕС, Володимир ЛІСНІЧЕНКО, т. в. о. президента ДП «НАЕК «Енергоатом», Павло ПАВЛИШИН, інші зацікавлені учасники громадських слухань, зокрема, міський Голова.
За словами модератора, постає питання: «Чи є достатня кількість обґрунтувань безпеки продовження терміну експлуатації енергоблока № 3 ЮУАЕС?»
Серед основних аргументів продовження терміну експлуатації енергоблоку є:
— те, що за основу під час розробки Звіту з періодичної переоцінки безпеки були прийняті проєктні та експлуатаційні дані, звіти про перевірки рівня безпеки незалежними організаціями (МАГАТЕ, ВАО АЕС);
— проводиться постійний моніторинг процесів старіння, технічного стану ЮУАЕС;
— функціонування інтегрованої системи упраління, що забезпечує безперервну оцінку діяльності та підвищення рівня культури безпеки на ЮУАЕС;
— спостереження за радіаційною обстановкою на цій АЕС здійнюється за допомогою автоматичної системи контролю (АСКРО) на проммайданчику, у санітарно-захисній зоні, зоні спостереження. За останні 15 років не було зафіксовано перевищення значень не тільки допустимих рівнів, а й контрольних рівнів викидів і скидів.
— продовження експлуатації енергоблоків у понадпроєктний термін є загальносвітовою практикою.
Також під час громадських слухань було надано роз’яснення щодо:
• підстав для продовження експлуатації;
• оцінки технічного стану обладнання та будівель;
• заходів із підвищення безпеки;
• результатів експертизи Звіту з періодичної переоцінки безпеки та інспекційного обстеження;
• впливу на навколишнє середовище;
• забезпечення аварійної готовності;
• соціально-економічні аспекти.
За результатами мінідебатів учасники дійшли до висновку, що можна говорити про можливість продовження терміну експлуатації енергоблока № 3 Южно-Української АЕС.
Зауваження та пропозиції до проєкту рішення про продовження терміну експлуатації енергоблоку № 3 ЮУАЕС приймаються до 22 грудня 2019 року та будуть враховані на Колегії Держатомрегулювання 23 грудня 2019 року.
e-mail: [email protected]
тел. (044) 277-12-02, факс. (044) 254-33-11.
Довідково:
Енергоблок №3 АЕС ЮУАЕС з реакторною установкою типу ВВЕР-1000 був введений в експлуатацію у лютому 1990 року. Життєвий цикл «експлуатація ядерної установки» цього енергоблока завершується в лютому 2020 року.
Підготовка енергоблока №3 АЕС ЮУАЕС до довгострокової експлуатації здійснюється за першим варіантом відповідно до п.2 розділу III «Загальних вимог до управління старінням елементів і конструкцій та довгострокової експлуатації енергоблоків атомних станцій» (НП 306.2.210-2017), а саме: здійснення протягом проєктного періоду експлуатації організаційно-технічних заходів для продовження експлуатації та переходу до довгострокової експлуатації.