Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
Людям із порушенням зору
A- A+
Українською
In English
Гармонізація вітчизняного законодавства не є передумовою знищення рентген-обстежень в Україні
Опубліковано 31 січня 2017 року о 12:11

Нещодавно інформаційне агентство ubr.ua опублікувало матеріал «Рентген в Україні стане доступний не всім». Автор статті Людмила Ксенз стверджує, що прийняття Верховною Радою законопроекту №5703, поданого Кабінетом Міністрів України, – призведе до колапсу в медичній сфері: нібито ...рентген стане доступний не всім…. Крім того, автор пророкує введення більш жорсткого ліцензування переробки уранових руд й публікує прайс за видачу ліцензії, продовження терміну дії й внесення змін до неї.

Держатомрегулювання, як основний розробник законопроекту №5703, з позицією ubr.ua не може погодитися та вважає за необхідне прокоментувати, на наш погляд, хибні висновки автора.

По-перше, законопроектом №5703 пропонується внесення змін до Закону України «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії» і не стосується положень законів «Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання» та «Про видобування і переробку уранових руд», як це зазначено у статті. У тексті законопроекту №5703 відсутні будь-які норми щодо запровадження додаткового або ж більш жорсткого ліцензування у медичній сфері та при переробці уранових руд. Зміни, що вносяться законопроектом №5703 направлені, зокрема, на удосконалення процедури видачі документів дозвільного характеру у сфері використання ядерної енергії.

По-друге, законопроектом №5703 не передбачено збільшення регуляторного тиску на медичні заклади, які використовують рентгенівські діагностичні апарати.

Процедура ліцензування є однією із основних складових державного регулювання безпеки використання ядерної енергії. Ліцензування діяльності у даній сфері та контроль існують для того, аби убезпечити громадян від існуючих та потенційних небезпек. Така система діє у розвинених світових країнах, така система діє у нас.

Основною метою законопроекту №5703 є спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція) шляхом встановлення чіткої й прозорої процедури ліцензування та приведення Закону України «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії» у відповідність із Законом «Про адміністративні послуги».

Згідно положень законопроекту, постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1174, наказу Держатомрегулювання від 03.12.2013 № 138, зареєстрованим у Мін’юсті 19.12.2013 за № 2148/24680 – поводження з більшістю рентгенівських установок звільняється від ліцензування. Зокрема це стосується: рентген- та стоматологічних кабінетів, флюорографії, мамографії.

По-третє, розміри оплати за здійснення дозвільних процедур у сфері використання ядерної енергії були встановлені ще в 2001 році (постанова Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 року № 440) й діють дотепер (постанова Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 591).

В законопроект №5703 розміри оплати за здійснення дозвільних процедур перенесено відповідно до вимог Закону України «Про адміністративні послуги», п’ятою статтею якого передбачено, що платність чи безоплатність адміністративної послуги встановлюється виключно законами. (Видача документів дозвільного характеру у сфері використання ядерної енергії є адміністративною послугою).

По-четверте, що стосується «реформування ринку видобутку та переробки уранових руд» (цитата ubr.ua), то слід зазначити, що 16.12.2016 року у Верховній Раді зареєстрований законопроект №5550.

Цим законопроектом, дійсно, вносяться зміни до чотирьох законів: «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», «Про видобування і переробку уранових руд», «Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання», «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії», що направлені на забезпечення імплементації в законодавство України деяких положень Директиви 2013/59/Євратом, яка встановлює основні стандарти безпеки для захисту від небезпеки при іонізуючому випромінюванні. Імплементація зазначеної Директиви передбачена пунктом 188 Плану виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їх державами-членами, з іншої сторони, на 2014-2017 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2014 року № 847-р. та розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2015 р. №110-р «Про схвалення розроблених Державною інспекцією ядерного регулювання планів імплементації деяких актів законодавства ЄС».

По-п’яте, враховуючи особливості технологічного циклу виробництва уранового концентрату, який включає не лише видобування, а й переробку уранових руд – пропонується внести зміни до законів, а саме: поширити ліцензований вид діяльності з переробки уранових руд на роботи з видобування, як єдиного технологічного циклу виробництва уранового концентрату. Такий підхід відповідає кращій міжнародній практиці, вимогам Директиви 2013/59/Євратома та не передбачає запровадження додаткового виду ліцензованої діяльності. На сьогодні в Україні видобування та переробку уранових руд здійснює ДП СхідГЗК, що має ліцензію на переробку уранових руд та не потребує впровадження додаткового ліцензування, а тільки розширення дії ліцензії.

По-шосте, законопроектом № 5550 передбачено поступовий перехід в Україні на малодозове рентгенівське обладнання й сучасне ефективне лікування онкологічних захворювань.

В більшості країн світу вже давно заборонили використання рентгенівських апаратів виробництва 1950-1990 років (в середньому термін використання рентгенівського обладнання складає 7-10 років). Проте, в Україні таке обладнання ще працює. До того ж лікарі використовують «табличні значення доз» з урахуванням типу діагностичної процедури, що встановлені в наказі МОЗ № 295 від 18.07.2001 «Про створення системи контролю та обліку індивідуальних доз опромінення населення при рентгенодіагностичних процедурах». У більшості випадків ці «табличні значення доз» не відповідають дійсності. Зокрема, проведені вимірювання та розрахунки доз, виконані ДУ «Інститут медичної радіології імені С. П. Григор’єва» у 2008 році в рамках виконання науково-дослідної роботи з визначення стану та проблем радіаційного захисту при використанні ДІВ у медицині, показали, що при проходженні однієї процедури на різних апаратах пацієнти отримують дози, що відрізняються до 125 разів.

Законопроект №5550 підготовлений, щоб прискорити перехід на використання більш сучасного медичного обладнання, встановлення діагностичних референтних рівнів, що забезпечить проведення оцінки доз, та як результат – призведе до оптимізації опромінення населення під час діагностики та забезпечить в Україні більш ефективне виявлення онкологічних захворювань та їх лікування.

Держатомрегулювання має надію, що в подальшому таке поважне й професійне інформаційне агентство, як ubr.ua не публікуватиме статей з неперевіреною інформацією. Адже це завдає шкоди, в першу чергу, репутації самого видання.

 


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux