13 жовтня Колегія Держатомрегулювання розглянула питання ефективності використання досвіду експлуатації, зокрема, результатів розслідування порушень та відхилень на АЕС України та розрахунку показників безпеки за І півріччя 2021 року.
Під час засідання заслухано інформацію щодо аналізу корінних причин та актуального стану результатів розслідування порушень й відхилень на АЕС України та розрахунку показників безпеки за І півріччя 2021 року від регулюючого органу - Держатомрегулювання, організації технічної підтримки - ДНТЦ ЯРБ та експлуатуючої організації - ДП "НАЕК "Енергоатом".
«Держатомрегулювання, із залученням ДНТЦ ЯРБ, здійснює нагляд за дотриманням норм і правил з безпеки під час розслідування та аналізу експлуатаційних подій на АЕС, а також планування та проведення інспекційної діяльності з урахуванням досвіду експлуатації, керуючись вимогами національних стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, положеннями Директиви Ради 2014/87/Євратом та відповідними референтними рівнями Асоціації західноєвропейських органів регулювання ядерної безпеки (WENRA), рекомендаціями Міжнародного агентства з атомної енергії МАГАТЕ», - зауважив у вступному слові Григорій ПЛАЧКОВ - Голова Держатомрегулювання - Головний державний інспектор з ядерної та радіаційної безпеки України.
Під час засідання також було проінформовано щодо розробки Положення про порядок розслідування та обліку експлуатаційних подій у роботі атомних станцій (наказ Держатомрегулювання від 12.07.2021 № 411, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 08.09.2021 за № 1182/36804), що набуває чинності з 01 січня 2022 року, та скасовує чинність НП 306.2.100-2004 "Положення про порядок розслідування та обліку порушень в роботі атомних станцій". Положення розроблено з урахуванням підходів WENRA, рекомендацій МАГАТЕ, рекомендацій експертів Франції (IRSN) та Німеччини (GRS) щодо врахування досвіду експлуатації та розслідування експлуатаційних подій, а також багаторічний галузевий досвід експертів ДНТЦ ЯРБ із застосування НП 306.2.100-2004 та пропозиції ДП "НАЕК "Енергоатом". Цим Положенням запроваджуються такі нововведення:
- знижено поріг звітності про експлуатаційні події на АЕС України, а саме - розширено дію нормативного документа і на відхилення;
- уточнено та приведено у відповідність з сучасними міжнародними вимогами основні терміни та визначення;
- уточнено ознаки категорій експлуатаційних подій;
- встановлено більш чіткі вимоги до оцінки експлуатаційних подій за впливом на безпеку та за міжнародною шкалою INES;
- встановлені загальні вимоги та впроваджено (як додаток до документа) методику виконання кількісної (імовірнісної) оцінки експлуатаційних подій;
- переглянуто вимоги до аналізу експлуатаційних подій, що повторюються;
- деталізовано та уточнено вимоги до звіту з розслідування експлуатаційної події та впровадження коригувальних заходів;
- встановлено порядок звітування про результати аналізу досвіду експлуатації від експлуатаційних і малозначних подій;
- переглянуто та доповнено словник кодів (зокрема, розширено коди корінних причин).
Враховуючи результати розгляду, Колегія Держатомрегулювання постановила та зауважила ДП "НАЕК "Енергоатом" на:
- недостатню якість розслідування експлуатаційних подій, які відбулись у першому півріччі 2021 року на енергоблоках ХАЕС та ЗАЕС;
- невиконання попередніх рішень засідання Колегії Держатомрегулювання;
- недоліки використання досвіду експлуатації;
- необхідність дотримання остаточних термінів реалізації призначених коригувальних заходів за результатами розслідування порушень і відхилень, що входять в "Перелік коригуючих заходів, термін впровадження яких перевищує 2 роки з дати їх призначення, з актуалізованими датами виконання".
Також у рішенні запропоновано ДП "НАЕК "Енергоатом" здійснити наступні заходи:
- забезпечити належний нагляд та контроль за якістю розслідування експлуатаційних подій у роботі АЕС;
- виконати, під час найближчих планово-попереджувальних ремонтів, дорозслідування експлуатаційних подій, для яких за результатами розслідувань у 2020 році та першому півріччі 2021 року не були встановлені корінні причини, та надати на розгляд звіти з дорозслідувань;
- проаналізувати ситуацію щодо якості розслідування експлуатаційних подій за період 2017–2021 рр., та в термін до 20.01.2022 надати на розгляд Держатомрегулюванню обґрунтовані результати аналізу та детальний перелік заходів, спрямованих на підвищення якості розслідування;
- проаналізувати ситуацію з повторюваністю експлуатаційних подій, а саме – встановити причини повторюваності за останні п'ять років, та в термін до 30.12.2021 надати на розгляд Держатомрегулюванню результати аналізу та детальний перелік заходів, спрямованих на попередження виникнення подій та усунення недоліків використання досвіду експлуатації;
- провести доопрацювання матеріалів щодо аналізу ситуації, яка склалася з відмовами дизельного генератора та/або систем, які забезпечують його працездатність, з урахуванням зауважень Держатомрегулювання, під час якого виконати всебічний аналіз причин виникнення експлуатаційних подій з відмовами дизельного генератора та/або систем, які забезпечують їх працездатність, за останні 10 років, з урахуванням поточної ситуації з забезпечення необхідного технічного стану дизельного генератора, впроваджених заходів, а також досвіду експлуатації обладнання дизельного генератора з подовженим строком експлуатації та надати на розгляд до Держатомрегулювання в термін до 30.11.2021 результати аналізу та перелік заходів (з встановленими термінами виконання, без можливості їх перенесення), спрямованих на забезпечення необхідного технічного стану дизельного генератора з урахуванням встановлених термінів ремонтів та запобігання відмовам дизельного генератора у майбутньому;
- погодити з Держатомрегулюванням детальний зміст Звіту з аналізу використання досвіду експлуатації та надати до Департаменту з питань безпеки ядерних установок Держатомрегулювання і ДНТЦ ЯРБ річний Звіт з аналізу використання досвіду експлуатації за 2021 рік згідно з терміном, установленим в НПА "Положення про порядок розслідування та обліку експлуатаційних подій у роботі атомних станцій".
Колегія Держатомрегулювання занепокоєна ситуацією щодо недотримання термінів інформування регулюючого органу про порушень у роботі атомних станцій та зауважила щодо необхідності дотримання розділу VI Положення про порядок розслідування та обліку порушень в роботі атомних станцій щодо порядку передачі відповідних повідомлень.