Портал в режимі тестування та наповнення
Меню
Людям із порушенням зору
A- A+
Українською
In English
Регуляторні акти Держатомрегулювання / Проєкти регуляторних актів
від 15 вересня 2009 р.
Київ
Пояснювальна записка

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту наказу Держатомрегулювання “Про затвердження Ліцензійних вимог безпеки та умов провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання”

 

1.                      Обґрунтування необхідності прийняття акта

 

Проектом наказу, що подається, затверджується нова редакція нормативно-правового акта «Ліцензійні вимоги безпеки та умови провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання» (далі – Ліцензійних вимог).

Ліцензійні вимоги підготовлені у плановому порядку за результатами проведення оцінки відповідності окремих аспектів здійснення діяльності з використання ДІВ у всіх сферах господарювання, які виявилися під час здійснення державного регулювання в сфері використання ядерної енергії з врахуванням міжнародного досвіду державного регулювання діяльності з використання ДІВ.

Для кожної окремої сфери використання ДІВ конкретні вимоги безпеки провадження діяльності з використання ДІВ будуть визначатися окремими ліцензійними вимогами та умовами.

Розроблення нової редакції Ліцензійних вимог пов’язано із необхідністю:

1) визначення вимог до змісту окремих робіт, які належать до діяльності з використання ДІВ, в частині їх детального опису, з врахуванням специфіки галузей використання ДІВ, рівня потенційної небезпеки ДІВ;

2) встановлення конкретних вимог до забезпечення радіаційної безпеки під час виконання окремих робіт, які належать до діяльності з використання ДІВ, дотримання яких забезпечить радіаційний захист персоналу, населення та навколишнього природного середовища, зменшить ризики виникнення радіаційних аварій, та сприятиме підвищення рівню культури безпеки;

3) реалізації заходів, спрямованих на те, щоб радіаційна безпека ДІВ, радіаційний захист персоналу та населення, стан інфраструктури поводження з ДІВ, якість послуг та рівень культури безпеки суб’єктів діяльності (ліцензіатів) були адекватні встановленим вимогам;

4) встановлення вимог до забезпечення радіаційної безпеки, які охоплюють усі стадії життєвого циклу ДІВ: отримання, облік, зберігання, введення в експлуатацію, експлуатацію/використання, технічне обслуговування та ремонт, поводження з ДІВ, призначений термін служби яких вичерпано, зняття з експлуатації, списання, зберігання списаних ДІВ та утилізацію/здачу на захоронення;

5) поширення дії Ліцензійних вимог на діяльність суб’єктів діяльності, які мають намір проваджувати діяльність з використання ДІВ та тих, які проваджують зазначену діяльність з врахуванням специфіки змісту кожного окремого виду робіт, зокрема, в частині:

дотримання вимог законодавчих актів, правил та норм з радіаційної безпеки, умов дозволів, вимог з радіаційної безпеки, які викладено в конструкторській та експлуатаційній документації на ДІВ;

дотримання вимог законодавчих актів, будівельних стандартів, правил, норм з радіаційної безпеки, вимог з радіаційної безпеки, які викладено в проектній документації на будівлі, приміщення тощо, де виконуються роботи з ДІВ;

контролю за організацією та впровадженню заходів щодо підвищення рівня радіаційної безпеки; розробки та виконання заходів щодо запобігання радіаційним аваріям; готовності персоналу, який виконує роботи з ДІВ, до локалізації та усунення наслідків аварій у залежності від виду виконуваних робіт та потенційної небезпеки ДІВ; радіаційного захисту персоналу, населення та навколишнього середовища;

забезпечення необхідного рівню кваліфікації персоналу, який виконує окремі роботи з ДІВ, порядку допуску персоналу до робіт з ДІВ;

контролю за організацією та впровадженням системи зберігання, обліку та списання/утилізації;

контролю за організацією та впровадженням системи обліку, зберігання РАВ, які утворилися під час виконання робіт з ДІВ, та передачі їх на захоронення.

забезпечення виконання радіаційного контролю та індивідуального дозового контролю.

Ліцензійні вимоги оптимізовані з врахуванням міжнародного досвіду державного регулювання діяльності з використання ДІВ.

Впровадження Ліцензійних вимог забезпечить мінімізацію можливого негативного впливу іонізуючого випромінювання на персонал та населення за рахунок удосконалення та впорядкування правил та вимог до безпеки використання ДІВ.

 

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою розроблення нової редакції НПА є:

проведення аналізу вітчизняного та міжнародного досвіду щодо визначення вимог безпеки до діяльності з використання ДІВ, з метою підвищення якості виконанні робіт з ДІВ і підвищення рівня радіаційного захисту персоналу;

визначення конкретних вимог безпеки до окремих видів робіт, які належать до провадження діяльності з використання ДІВ, дотримання яких дозволить суб’єктам діяльності (ліцензіатам) гарантувати належний рівень радіаційного захисту при здійсненні діяльності у сфері використання ядерної енергії.

 

3. Правові аспекти

Предметом правового регулювання Ліцензійних вимог є вимоги безпеки під час провадження діяльності з використання ДІВ у всіх сферах використання ДІВ.

У даній сфері суспільних відносин діють наступні нормативні акти: закони України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку"; “Про дозвільну діяльність в сфері використання ядерної енергії”; “Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання”; постанова Кабінету Міністрів України від 06.12.2000 № 1782 “Про затвердження Порядку ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії”.

Впровадження нової редакції Ліцензійних вимог передбачає визнання таким, що втратив чинність: нормативно-правового акту «Вимоги та умови безпеки (ліцензійні умови) провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання та Вимоги до звіту про аналіз безпеки провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання», затверджених Наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 2 грудня 2002 року N 125, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 грудня 2002 р. за N 978/7266 та не містить завдань щодо розроблення нових правових актів.

Проект Ліцензійних вимог не стосується прав та обов’язків громадян.

 

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація нормативно-правового акта не потребує додаткових фінансових та інших ресурсів.

 

5. Позиція заінтересованих органів

Ліцензійні вимоги підлягають узгодженню з Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва та мають бути зареєстровані в Міністерстві юстиції України.

 

6. Регіональний аспект

Проект постанови не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

 

7. Громадське обговорення

Проект НПА розміщено на офіційному веб-сайті Державного комітету ядерного регулювання України для громадського обговорення.

 

8. Позиція соціальних партнерів

Проект нової редакції Ліцензійних вимог не стосується соціально-трудової сфери, не потребує погодження уповноважених представників від всеукраїнських профспілок, їх об'єднань та всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців.

 

9. Прогноз результатів

Впровадження нової редакції Ліцензійних вимог дасть змогу:

запобігти значним економічним збиткам через витрати на ліквідацію наслідків потенційних радіаційних аварій, які можуть виникати у разі неправильної експлуатації, погіршення технічного стану ДІВ через несвоєчасне виконання робіт з технічного обслуговування, ремонту, перевірки на герметичність закритих ДІВ, контролю дозо формуючих параметрів ДІВ тощо;

підвищити рівень культури безпеки під час провадження діяльності з використання ДІВ,

зменшити потенційну небезпеку від провадження діяльності з використання ДІВ внаслідок встановлення конкретних вимог до забезпечення безпеки, у тих випадках, коли діяльність з використання ДІВ здійснюється шляхом виконання окремих робіт послідовно декількома суб’єктів діяльності (ліцензіатів).

Впровадження нової редакції НПА забезпечить підвищення безпеки життя та здоров'я персоналу, населення та навколишнього природного середовища від негативного впливу іонізуючого випромінювання, спричиненого практичною діяльністю та у випадках можливих радіаційних аварій з ДІВ.

 

8. Прогноз результатів

Впровадження нової редакції нормативно-правового акту «Ліцензійні вимоги безпеки та умови провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання» дозволить безпосередньо регламентувати питання здійснення діяльності з використання ДІВ у всіх сферах господарювання і є актуальним і своєчасним, оскільки дозволить усунути певні проблеми, що виникли під час здійснення державного регулювання в сфері використання ядерної енергії.

Реалізація вимог, встановлених у новій редакції нормативно-правового акту «Ліцензійні вимоги безпеки та умови провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання» забезпечить мінімізацію можливого негативного впливу іонізуючого випромінювання на персонал та населення за рахунок удосконалення та впорядкування правил та вимог використання ДІВ.

 

 

Заступник Голови О. Макаровська

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux