Аналіз впливу регуляторного акта –
проекту наказу Держатомрегулювання України
«Про затвердження Положення про перелік джерел іонізуючого випромінювання діяльність по використанню яких звільняється від ліцензування»
1. Проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання.
Відповідно до вимог статті 7 Закону України «Про дозвільну діяльність в сфері використання ядерної енергії» перелік джерел іонізуючого випромінювання, діяльність по використанню яких звільняється від ліцензування, визначається органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я, санітарного та епідемічного благополуччя населення відповідно до критеріїв, установлених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 4 (підпункту 16) Положення про Державну інспекцію ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 403/2011, Держатомрегулювання розробляє та затверджує в установленому порядку перелік джерел іонізуючого випромінювання, діяльність із використання яких звільняється від ліцензування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1174 затверджено Критерії, за якими діяльність з використання джерел іонізуючого випромінювання звільняється від ліцензування.
Відповідно до пункту 3 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України в листопаді 2012 року втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 01.07.2002 № 912 “Про затвердження переліку джерел іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких звільняється від ліцензування”.
На підставі цього Держатомрегулювання України розроблено Положення про перелік джерел іонізуючого випромінювання діяльність по використанню яких звільняється від ліцензування, в якому міститься перелік, ДІВ, діяльність по використанню яких звільняється від ліцензування, а також викладена процедура актуалізації цього переліку, що забезпечить прозорість та чіткість прийняття відповідних рішень.
2. Ціль державного регулювання.
Метою розробки акта є зменшення регуляторного тиску на користувачів джерел іонізуючого випромінювання. Це буде реалізовано за рахунок встановлення нового переліку джерел іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких звільняється від ліцензування, що за своїми характеристиками відповідають встановленим Критеріям.
Прийняття цього акта має розширити коло користувачів ДІВ з низьким рівнем потенційної небезпеки, діяльність з використання яких буде звільнена від ліцензування. Регулюючий контроль за цими ДІВ буде забезпечено шляхом державної реєстрації цих ДІВ у Державному регістрі ДІВ.
3. Оцінка прийнятних альтернативних способів досягнення зазначених цілей.
Альтернативою запропонованому регуляторному акту може бути невтручання, тобто, не вживати жодних заходів для вирішення проблеми.
Таким чином, питання звільнення діяльності з використання ДІВ залишиться неврегульованим на законодавчому рівні, що створить умови збільшення регуляторного тиску на користувачів джерел іонізуючого випромінювання з низьким рівнем потенційної небезпеки, переважна більшість яких є державними медичними установами, та додаткових витрат бюджетних коштів.
Це не може бути прийнятним в зв’язку з тим, що не відповідатиме нормі Закону України «Про дозвільну діяльність в сфері використання ядерної енергії» (стаття 7).
4. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми, і відповідні заходи
На даний час не має чинного переліку джерел іонізуючого випромінювання діяльність по використанню яких звільняється від ліцензування. Постанова Кабінету Міністрів України від 01.07.2002 № 912 «Про затвердження Переліку джерел іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких звільняється від ліцензування», втратила чинність у 2012 році як така, що не відповідає положенням статті 7 Закону України «Про дозвільну діяльність в сфері використання ядерної енергії» в частині:
визначення переліку ДІВ, діяльність по використанню яких звільняється від ліцензування, органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної у сфері охорони здоров’я санітарного та епідемічного благополуччя населення відповідно до критеріїв, установлених Кабінетом Міністрів України.
Прийняття цього регуляторного акта дозволить реалізувати вимоги Закону України «Про дозвільну діяльність в сфері використання ядерної енергії» в частині формування переліку ДІВ, діяльність по використанню яких звільняється від ліцензування, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної у сфері охорони здоров’я санітарного та епідемічного благополуччя населення (МОЗ) відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України Критеріїв (постанова від 16.11.2011 № 1174).
Такий підхід дозволить реалізувати принцип диференційованого підходу до різних видів діяльності та різних видів ДІВ з урахуванням потенційної ядерної та радіаційної небезпеки, пов’язаної з ними.
5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Прийняття регуляторного акта забезпечить об'єктивність органів державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки при оцінці рівня безпеки ДІВ та прийнятті рішень щодо можливості звільнення від ліцензування діяльності по використанню цих ДІВ.
6. Очікувані результати прийняття акта
Впровадження цього проекту дозволить:
реалізувати положення статті 7 Закону України «Про дозвільну діяльність в сфері використання ядерної енергії»;
зменшити регуляторний тиск на суб’єктів діяльності, що використовують ДІВ з низьким рівнем потенційної небезпеки;
поліпшити ефективність ліцензування діяльності по використанню ДІВ, що мають високий рівень потенційної небезпеки шляхом економії часу та ресурсів на ліцензуванні діяльності по використанню ДІВ з низьким рівнем потенційної небезпеки.
Очікується, що застосування цього регуляторного акта сприятиме поліпшенню радіаційної безпеки, оскільки дозволить зосередити зусилля фахівців Держатомрегулювання України та його територіальних органів на оцінці безпеки тих ДІВ, поводження з якими може призвести до радіаційних аварій - опромінення людей і радіаційного забруднення довкілля.
Додаткові витрати в зв’язку з впровадженням цього регуляторного акту не передбачаються.
7. Обґрунтування запропонованого строку дії акта
Обмеження строку дії постанови не передбачається, оскільки акт реалізує положення чинного законодавства України.
В той же час, необхідно відзначити, що регуляторний акт може переглядатись за результатами розгляду Держатомрегулювання України та його територіальними органами за результати розгляду звернень суб’єктів діяльності в сфері використання ядерної енергії щодо відповідності ДІВ критеріям звільнення.
8. Показники результативності акта
З прийняттям цього регуляторного акта буде:
реалізовано положення статті 7 Закону України «Про дозвільну діяльність в сфері використання ядерної енергії»;
зменшено регуляторний тиск на суб’єктів діяльності, що використовують джерела іонізуючого випромінювання, що мають низький рівень потенційної небезпеки;
підвищено рівень радіаційної безпеки шляхом зосередження регулюючого контролю на об’єктах використання ДІВ з високим рівнем потенційної небезпеки;
Конкретні показники результативності регуляторного акта:
розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта – не передбачається;
кількість суб'єктів господарювання, на яких поширюватиметься дія акта – приблизно 150 (кількість суб’єктів зростатиме за рахунок включення до «Переліку звільнення від ліцензування діяльності з використання ДІВ» нових ДІВ, що постачаються (виробляються) та відповідають критеріям звільнення);
розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання, пов'язаними з виконанням вимог акта: суб'єкти господарювання будуть економити кошти шляхом звільнення їх від процедури ліцензування в зв’язку з використанням ДІВ з низьким рівнем потенційної небезпеки;
рівень поінформованості суб'єктів господарювання з основних положень акта: інформування здійснюватиметься шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Держатомрегулювання, письмових повідомлень зацікавлених установ та проведення “гарячої лінії” тощо.
9. Заходи щодо відстеження результативності акта
Періодичні відстеження результативності регуляторного акта здійснюються один раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з його повторного відстеження на підставі статистичних даних за результатами здійснення дозвільної та наглядової діяльності.
Заступник Голови
Держатомрегулювання України О. Макаровська
«____» _______________ 2013 р.